FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt28/09/2019

Kan konsumenttjänstlagen användas vid reklamation av körkortsutbildning?

Hej,

Jag är i processen att reklamera en körkortsutbildning som inte innehöll vad jag och säljaren avtalat om!

Är det konsumenttjänstlagen som jag kan hänvisa till?

Jag ska ta automatkörkort och köpte en ny bil med automatlåda, för att övningsköra privat med mina två handledare!

Efter att jag berättade om ovanstående sa min trafiklärare under en lektion "Du kör väl inte runt med din Mini själv"? Jag blev väldigt paff, och kände mig obekväm och kränkt av frågan/påståendet! Svarade såklart nej! Räknas detta till förtal?

Läraren har också frågat "Du köpte väl inte en ny bil"? Förstår inte vad det har att göra med min körkortsutbildning!

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänner dig till Lawline med din fråga!

Kan du hänvisa till konsumenttjänstlagen?

Körkortsutbildningar och andra utbildningar faller inte under konsumenttjänstlagen tillämpningsområde (1 § konsumenttjänstlagen). Du kan därför inte hänvisa till lagen, utan endast till potentiella avtal du och din körskola skrivit angående utbildningen och vad körskolan själv utfäst att utbildningen ska innehålla.

Det lättaste sättet att reklamera en körkortsutbildning är om körskolan är med i Sveriges trafikutbildares riksförbund. I din situation skulle jag kolla upp om så är fallet och isåfall gå vidare med reklamationen genom dem.

Räknas uttalandet som förtal?

För att något ska räknas som brottet förtal krävs att det du blivit felaktigt anklagad för är brottsligt samt att det spridits till någon annan än dig i syfte att skapa missaktning (5 kap 1 § brottsbalken). Eftersom dina trafiklärare endast verkar ha sagt detta till dig personligen och med oklart syfte kan hen inte dömas för förtal.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Erika RedeliusRådgivare