Kan KFM utmäta min utlånade egendom för en kompis skuld?

Hej Min sambo har två mc. Hon lånade ut den ena till en kompis. (De skulle ha mc-träff ) Polisen stoppade dem och hade kronofogden med. Kompisen hade skuld hos krf. Inget min sambo visste. Krf tog hennes mc i beslag, trots att min sambo står som ägare!!!! Kan det verkligen gå till så???

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om KFM verkligen kan ta din sambos egendom att utmäta för din sambos kompis skulder. Regler om utmätning hittar du i Utsökningsbalken (UB).

Allmänna grunder för utmätning

Kronofogdemyndigheten (KFM) får utmäta egendom om det framgår att egendomen tillhör gäldenären, 4 kap. 17 § UB. En person anses vara ägare till egendom som denne har i besittning, om det inte framgår att egendomen tillhör annan, 4 kap. 18 § UB. Vid det tillfälle då KFM tog din sambos ena mc så hade kompisen som lånade den i sin besittning, vilket lade en grund för KFM att ta mc:n för att utmäta den för kompisens skulder.

För att bryta denna ägandepresumtion till egendom som gäldenären har i sin besittning måste det vara styrkt att egendomen tillhör någon annan. Din sambo måste därmed styrka sin rätt med att förklara omständigheterna för KFM, visa ägandebevis etc. Ett råd är att visa så många handlingar som kan styrka hennes äganderätt som möjligt, som exempelvis försäkring. Om ni lyckas styrka hennes rätt till Mc:n så kommer KFM återlämna denna till din sambo.

Om din sambo inte lyckas styrka sin rätt

Om KFM utmäter Mc:n ändå, kan din sambo inom en månad efter utmätningen skedde väcka talan i saken, 4 kap. 20 § UB. I sådant fall får domstolen utreda ägarförhållandena. Om detta inte görs inom en månad så förlorar dock din sambo sin rätt.

Sammanfattning

Grunden för att KFM omhändertog egendomen är 4 kap. 18 § UB eftersom din sambos kompis hade Mc:n i sin besittning. Så länge ni kan styrka att mc:n tillhör din sambo så bör ni återfå den. Om inte det lyckas finns alltid möjligheten att pröva saken i domstol.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Julia WahlgrenRådgivare