FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 30/01/2022

Kan jobbet kräva att anställda redovisar covidsvar?

Vi har smittspårning för covid åpå jobbet (psykiatri). Arbetsgivaren kräver att vi ska gå & testa oss, därefter redovisa datum & provsvar. Har de rätt till detta som arbetsgivare? Detta gäller väl ändå min personliga sekretess & integritet att inte behöva redovisa provsvar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline! Det finns inget säkert svar på din fråga men jag ska ändå ge dig lite vägledning kring generella principer som gäller i din situation.

Arbetsgivaren och facket kan komma överens om covidtest eller andra typer av hälsotester i ett lokalt kollektivavtal. Det kan också avtalas i ett enskilt anställningsavtal. En förutsättning är dock att man i tillräcklig utsträckning har tagit hänsyn till den anställdes rättigheter. Men om det finns en giltig överenskommelse gäller, och du som anställd vägrar att testa dig, så kan det medföra arbetsrättsliga konsekvenser. En överenskommelse i kollektivavtal om hälsotester bör inte ingås lättvindigt. Arbetsgivaren måste presentera skäl till varför det finns behov av den testningen.

Om det inte finns någon överenskommelse om ett covidtest, måste en avvägning göras mellan arbetsgivarens intresse av att testa arbetstagaren och arbetstagarens intresse av att värna om sin personliga integritet. EKMR är Europarådets konvention om mänskliga rättigheter som också gäller som svensk lag. Artikel 8 EKMR stadgar rätten till privatliv. Det är bara staten som måste följa EKMR men staten har ett ansvar att se till så att arbetsgivare inte kränker arbetstagares rättigheter enligt EKMR.

För att inskränka artikel 8 EKMR måste det enligt en tidigare dom i AD 1997 nr 29 ske en bedömning utifrån omständigheterna i det konkreta fallet. Gällande Covid-19 så rör det sig om en sjukdom som är klassad som allmänfarlig och smittsam enligt smittskyddslagen. Arbetsgivarens kontrollintresse kan därför sägas vara ganska starkt.

För att kunna göra en konkret bedömning måste hänsyn tas till bland annat vilken typ av arbetsplats det är, vilka arbetsuppgifter och om det är en privat eller offentlig arbetsgivare.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Sara DjogicRådgivare