Kan jag tvinga mitt ex att sälja vår gemensamma bostad, då han vägrar att lösa ut mig ur huset?

Hur får man ett bodelningsavtal hävt? Vi var sambo, gick isär 2014. Pga stora skulder fick han inget lån så vi var överens om att han bodde kvar och skulle lösa allt när prickarna var borta 2017. Vi skrev ett bodelningsavtal 2017 först som inte fullföljdes, då nya prickar tillkommit och skrevs igen 2019 där exet sa att han äntligen fått lån att ta över mina banklån och fullfölja utköpet. Men inget händer, Så jag står fortfarande kvar som ägare till 50% av huset vi gemensamt köpte. Jag anser att han lurat mig och ljög för att få mig att skriva under avtalet.

Att stå med på lånet på ett hus har försvårat oerhört för mig och nu har jag fått påminnelse på att lånen inte är betalt.

Så min fråga är; kan jag få bodelningsavtalet hävt? Kan man få till ett nytt avtal, ändra? och har jag rätt att tvångssälja?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bodelningsavtalet

Jag tycker inte du ska häva bodelningsavtalet eftersom det framgår att ditt ex ska lösa ut dig ur huset och ta över lånen 2017. Ni förlängde tidsfristen till 2019, vilket även är passerat. Det innebär att du kan vända dig till en domstol med en fullgörelsetalan. Det vill säga att ditt ex ska hålla sin del av avtalet. Kan han inte lösa ut dig, måste huset säljas på auktion.

Samägandelagen

Om bodelningsavtalet av någon anledning inte går att åberopa finns det ett annat alternativ. Du skriver att ni äger huset med lika del. Det innebär att 1§ samägandelagen blir tillämplig. Du som delägare kan alltså begära att huset ska säljas på auktion enligt 6 § samägandelagen.

Banken är borgenär

Det framgår av ditt brev att ni får påminnelser från banken och att betalningarna inte efterföljs. Det innebär att banken förmodligen kommer att begära utmätning av huset. Det vill sälja det på exekutiv auktion. Det innebär att huset kommer att säljas till högstbjudande, om budet täcker skyddsbeloppet, se 12 kap 29 § utsökningsbalken. I praktiken innebär det att banken kommer att se till att få täckning för banklånen, sedan räknas förrättningskostnader av, vad som sedan blir kvar tillfaller dig och ditt ex. I regel säljs hus till ett lägre pris på auktioner än vad det skulle kunna göra om ni säljer det på vanligt sätt.

Rekommendation

Jag föreslår att du talar med ditt ex och föreslår en försäljning av huset snarast. Det är uppenbart att han inte följer avtal, så gå inte med på anstånd eller nya förslag. Om ditt ex inte går med på försäljningen, återstår försäljning enligt ovan nämnda sätt.

Sammanfattning

Ditt ex har inte fullföljt sin del av er överenskommelse. Föreslå därför att ni omedelbart säljer huset för att få ut så mycket som möjligt. Om han vägrar kan du vända dig till en domstol och kräva att han fullföljer vad han har lovat. Han har ju sagt att han nu har ekonomi att lösa ut dig! I annat fall går det att tvinga fram en försäljning med stöd av 6 § samägandelagen. Om du behöver hjälp med att kommunicera budskapet till ditt ex är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare