FrågaFAMILJERÄTTFaderskap19/03/2019

Kan jag tvinga min mor att berätta vem som är min far?

Hej!

Min mor vägrar säga mig vem min far är.

Då är frågan. Kan jag tvinga min mor enligt lag och berätta det?

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Dessvärre kan du inte tvinga din mor att berätta vem som är din far, men i mitt svar kommer jag att gå igenom hur du kan gå till väga för att ta reda på vem din far är.

Regler om fastställande av faderskap och barns rätt att veta sitt ursprung finns i Föräldrabalken (FB). Barn har rätt att veta sitt biologiska ursprung, och för att säkerställa detta har socialnämnden utredningsskyldighet om det är oklart vem som är barnets pappa. Utredningsskyldigheten innebär att socialnämnden i den kommun där barnet är folkbokfört har en skyldighet att utreda och fastställa faderskapet, men skyldigheten gäller endast till det att barnet fyller 18 år (2 kap 1 § FB). Jag vet inte hur gammal du är, men skulle det vara så att du är under 18 år har socialnämnden en skyldighet att utreda vem som är din far. Om du är äldre än 18 år rekommenderar jag dig ändå att kontakta socialnämnden för att se om dem kan hjälpa dig med information.

När ett barn föds folkbokförs det hos Skatteverket tillsammans med uppgifter om barnets föräldrar. Du kan därför också vända dig till Skatteverket för att försöka få svar på vem som är din far. Om din mor var gift när du föddes antas mannen hon var gift med vara din far, men om din mor var ogift måste faderskapet bekräftas och registreras. För det fall din mor var ogift med din pappa har hon alltså behövt uppge till Skatteverket vem som är din far (om hon inte angivit att det är okänt). Du kan därför kontakta Skatteverket och kontrollera vem som står skriven som din far.

Vänligen,

Sofia EdvardssonRådgivare