Kan jag tvinga min exman att ta hand om vår gemensamma hund?

Vi har skiljt oss min x man ligger borta på jobb 10 dagar hemma 4. Jag har hunden 10 dagar alltså. När han reser mm på sina dagar är jag "hundvakt. Nu är vår relation så dålig så jag vill inte varken vara hundvakt åt min egen hund på hans premisser och inte ha något tillsammans med honom. Jag står som ägare jag betalar försäkring mm. Han säger nej. Jag säger vad? Delad vårdnad 7/7 är mitt förslag för det kan han inte. I September kommer han inte ha henne på över en månad pga resa och jobb. Jag sa att jag ville vara "hundledig" nu på semestern men han skulle aldrig vara hemma han tar heller aldrig semester. Utan kommer i sin tur låta någon ta hand om henne.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag har svårt att uttolka vad det är som är den specifika frågan ur din text. Min tolkning är dock att du efterfrågar vad du kan göra för att, så att säga, tvinga din exmake att ta hand om er gemensamma hund.

Det finns inte någon lag eller bestämmelse som innebär en förpliktelse för ägare av ett husdjur att samarbeta i skötseln och omvårdnaden av djuret. Ägarna förväntas lösa detta problem dem själva emellan. Ett djur är juridiskt sett en sak och två ägare av en hund kan därför inte underkastas samma regelverk som två föräldrar som tvistar om boende, underhåll och umgänge med ett gemensamt barn. De enda bestämmelserna om djur som eventuellt kan bli aktuella är brottsbalkens bestämmelse om djurplågeri som innebär att den som "uppsåtligen eller av grov oaktsamhet genom misshandel, överansträngning eller vanvård eller på annat sätt, otillbörligen utsätter djur för lidande" kan dömas till antingen böter eller fängelse. I er situation är det dock ingen risk för detta i nuläget, men om er konflikt resulterar i att hunden far illa eller vanvårdas kan bestämmelsen aktualiseras.

Det finns alltså inte något juridiskt svar som kan ge dig vägledning kring hur du ska göra i den här frågan. Lösningen måste utarbetas genom kompromisser er båda emellan. Jag kan tyvärr inte ge dig ett bättre svar än så.

Lucas CyrénRådgivare