Kan jag testamentera till mitt barn?

Jag är gift och har ett barn med den jag är gift med. Kan jag skriva ett testamente där jag ger mitt barn en stor del av mina tillgångar?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Frågor om arv regleras i Ärvdabalken (ÄB), den hittar du här.

Ditt barn är din så kallade bröstarvinge, och huvudregeln är att när du dör tillfaller din kvarlåtenskap denne, 2 kap 1 § ÄB. Eftersom du emellertid är gift och det är ert gemensamma barn kommer din make ärva hela din kvarlåtenskap med försteg framför barnet, 3 kap 1 § ÄB. Barnet får då en rätt till efterarv, som innebär att hen kommer att få ut sitt arv efter dig först när din make dör, 3 kap 2 § ÄB.

Om det du vill är att ditt barn ska få ärva dig är detta alltså inget du behöver reglera i ett testamente, eftersom barnet enligt den legala arvsordningen kommer ärva dig (dock får hen ut arvet först när din make dör). Om det du vill däremot är att barnet ska få ut en stor del av dina tillgångar med en gång när du dör kan du reglera detta i ett testamente. Observera dock att din make alltid har rätt att så långt det räcker från din kvarlåtenskap få ut 4 ggr prisbasbeloppet, 3 kap 1 §, andra stycket ÄB.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Annie KarlssonRådgivare