Kan jag testamentera till min bonusson?

Hejsan

Jag har tänkt skriva ett testamente så att min bonusson som levt med mig sedan han var 2 år gammal och min biologiska son får ärva lika delar efter mig. Jag och deras mamma lever ej tillsammans sedan många år

Undrar hur jag bäst utformar och skriver ett sådant.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt den legala arvsordningen är det ens bröstarvingar som är närmaste arvingar (2 kap. 1 § ÄB). Om du har ett barn (bröstarvinge) innebär det att han ärver hela din kvarlåtenskap om du avlider. Arvsförutsättningarna kan dock ändras om du upprättar ett testamente.

Som bröstarvinge har man rätt att få ett arv som motsvarar minst sin laglott. Laglotten utgör hälften av det man enligt lag skulle ha ärvt. Om du inte upprättar något testamente skulle din biologiska son ärva 100 % av din kvarlåtenskap. Laglotten motsvarar därför hälften av det, dvs 50 %. Resterande 50 % är du fri att testamentera till vem du vill (7 kap. 1 § ÄB). Din önskan om att ge din biologiska son och din bonusson lika del i din kvarlåtenskap när du avlider är alltså möjlig att genomföra.

Hur kan jag upprätta testamentet?

För att ett testamente ska vara giltigt uppställer lagen flera formkrav. Testamentet måste vara skriftligt och undertecknat av testatorn samt två samtidigt närvarande vittnen (10 kap. 1 § ÄB). Det ställs även krav på vem som får vara testamentsvittne (10 kap. 4 § ÄB).

Om du behöver hjälp med att upprätta och utforma ditt testamente kan du använda dig av Lawlines avtalstjänst. Tjänsten hjälper dig att utforma ditt testamente i enlighet med din vilja till ett fast pris.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare