Kan jag testamentera mitt arv till ett syskonbarn?

Jag har inga egna barn och är ensamstående har 2 st syskon som jag inte vill skall ärva mig däremot så har jag en systerdotter som jag vill skall få ärva mig har jag rätt till detta tänker upprätta ett testamente

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår det så vill du att din systerdotter får ärva dig istället för dina syskon vilket kan bli fallet om du inte upprättar ett testamente. Med ett testamente kan du dock i din situation bestämma själv hur du vill att ditt arv ska fördelas. Det vill säga att det går bra att testamentera hela ditt arv till systerdottern och göra dina syskon arvlösa.

Ett testamente måste uppfylla vissa villkor för att vara juridiskt giltigt. Det ska:

- upprättas skriftligen,

- vara bevittnat av två personer och

- förklara tydligt hur du vill att ditt arv ska fördelas

Vittnena måste veta att de bevittnar ditt testamente men behöver inte veta vad som står i det

(10 kap. 1 § ärvdabalken).

Om du vill ha hjälp av en jurist för att upprätta ditt testamente och försäkra dig om att det blir så som du har tänkt dig kan du kontakta någon av Lawlines duktiga jurister här.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Maya HempelRådgivare