Kan jag testamentera bort makes arvsrätt före gemensamt barn?

Hej!

Har en fråga beträffande arv. Anders är gift och delägare i några hyresfastigheter. Dessa ägs som enskild egendom med äktenskapsförord. Hustrun Anna har alltså ingen giftorätt i dessa. Det finns en gemensam dotter Hanna (även ett särkullbarn till hustrun).

Anders har även ett testamente där gemensamma dottern Hanna anges som ensam arvtagare till hyresfastigheterna.

Vid Anders eventuella bortgång innan Anna, ärvs då hyresfastigheterna av hustrun Anna med fri förfoganderätt trots äktenskapsförord och testamente eller ärvs dessa direkt av dottern Hanna?

För hustrun kan väl ej få lagfart?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När det gäller den legala arvsordningen så skulle hustrun ärva fastigheterna med fri förfoganderätt enligt 3 kap. 1§ Ärvdabalken. Men ett testamente avtalar bort den legala arvsordningen och gör gällande arvlåtarens vilja. Det som står i testamentet blir gällande, så länge testamentet är giltigt såklart.

Så för att svara på din fråga, om Anders då testamenterar bort dessa till Hanna så kommer hon ärva dessa framför hustrun.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare