Kan jag testamentera bort enskild egendom?

Hej! Jag fick ett arv från min pappa där det hade skrivits in i testamentet att det skulle utgöra min enskilda egendom. Jag är gift och har inga barn, varken inom detta eller tidigare äktenskap. Jag har skrivit ett testamente att min fru ska ärva mig med full förfoganderätt. Gäller detta även min enskilda egendom? Om inte, kan jag välja att testamentera bort min enskilda egendom till någon annan eller någon organisation? Tacksam för svar. Mvh

Lawline svarar

Hej! Tack för att du kommer till Lawline med din fråga!

Lagrum:

Din fråga handlar om enskild egendom, arv och testamente. Detta regleras i Äktenskapsbalken (1987:230) (ÄktB) och Ärvdabalken (1958:637) (ÄB)

Enskild egendom:

Egendom som är ärvt med villkoret att det ska vara enskilt är enskild egendom (se 7:2 ÄktB). Enskild egendom är relevant i bodelning när ett äktenskap upplöses. Det kan till exempel vara när en make/maka går bort (se 1:5 ÄktB).

När en make går bort ska först bodelning ske. Efter detta, om inget testamente har skrivits, ska den efterlevande maken/makan ärva hela den bortgångne makan/makens kvarlåtenskap (se 3:1 ÄB). Kvarlåtenskapen blir då vad den bortgångne fick från bodelningen, vilket potentiellt inkluderar enskild egendom.

Testamente och efterlevande makes rätt till arv:

Om det är så att du har skrivit i ett testamente att din fru ska ärva allt efter dig inkluderar detta din enskilda egendom.

Det är dock möjligt för dig att testamentera bort din enskilda egendom till andra så länge din efterlevande fru ärver det hon är rättsligt garanterat. Om du går bort har din fru alltid rätt till arv (så långt det räcker) som är värt fyra prisbasbelopp beräknat det år du går bort (se 3:1 2 st. ÄB). I år hade det räknats ut såhär:

  • 4 * 57 300 = 229 200 kr

Slutsats:

Så som jag tolkar ditt testamente har du testamenterat bort all din egendom, inkluderat din enskilda egendom, till din fru.

Det är dock möjligt, så länge din efterlevande fru ärver åtminstone fyra prisbasbelopp beräknat året du går bort, att testamentera bort din enskilda egendom till annan. Detta förutsätter att testamentet är giltigt

Vill du ha hjälp med att ändra/upprätta ett nytt testamente och se till att det är giltigt kan du boka en tid med en av våra jurister här!

Jag hoppas du har fått svar på dina frågor! Har du flera frågor är du mer än välkommen att vända dig till Lawline igen!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare