Kan jag testamentera bort all min egendom till några av mina syskonbarn?

Jag är ensamstående utan barn. Har en pappa och syskon kvar i livet. Jag vill inte att de skall ärva något från mig utan jag vill testamentera allt till några av mina syskonbarn. Kan jag testamentera bort allt även laglotten ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Mina utgångspunkter

Jag kommer att hänvisa till ärvdabalken (ÄB) i mitt svar. Det är en lag som innehåller regler om arv och testamenten.

Du kan testamentera all din egendom till syskonbarnen

Det korta svaret på din fråga är ja – du kan testamentera all din egendom till de syskonbarn som du vill ska ärva dig.

Nu kommer jag att förklara vad det beror på.

Din pappa och dina syskon har som utgångspunkt rätt att ärva dig

I Sverige avgör den legala arvsordningen vilka släktingar som har rätt att ärva dig när du dör (2 kap. ÄB).

Som utgångspunkt har dina föräldrar rätt att dela på arvet efter dig (2 kap. 2 § första stycket ÄB). Då din mamma är död förändras detta något. Din pappa har fortfarande rätt till den ena hälften av ditt arv, medan dina syskon har rätt att dela på den andra hälften som skulle ha gått till din mamma om hon levde (2 kap. 2 § andra stycket, första meningen ÄB).

Har något av dina syskon dött får syskonets eventuella barn ärva dig i sin förälders ställe (2 kap. 2 § andra stycket, andra meningen ÄB).

Har även din pappa dött får dina syskon dela lika på hela ditt arv (2 kap. 2 § andra stycket, första meningen ÄB).

Sammanfattningsvis är det alltså din pappa och/eller dina syskon som har rätt att ärva dig som utgångspunkt.

Du kan ändra på arvsordningen genom ditt testamente

När du väl skriver ditt testamente gäller inte de allmänna arvsreglerna längre. Testamentet utgör nämligen ett undantag från den legala arvsordningen.

Därmed kan du se till att din pappa och dina syskon inte får ärva något från dig.

Din pappa och dina syskon saknar rätt till laglott

Finns det då något som hindrar dig från att testamentera all egendom till syskonbarnen?

Nej - varken din pappa eller dina syskon har någon rätt till laglott. Det är nämligen bara bröstarvingar som har rätt till laglott inom svensk arvsrätt, det vill säga barn, barnbarn, barnbarnsbarn och så vidare (7 kap. 1 § ÄB).

Ett testamente trumfar alla arvsregler förutom rätten till laglott och en regel som skyddar en efterlevande make från att bli arvlös (3 kap. 1 § andra stycket ÄB).

Då du inte har några barn eller är gift kan du därför fritt testamentera all din egendom till de syskonbarn som du vill ska få ärva dig.

Sammanfattning

Svaret på din fråga är ja – du kan testamentera bort all din egendom till de syskonbarn som du vill ska ärva dig.

Det beror på att varken din pappa eller dina syskon har någon rätt till laglott. Ditt testamente kommer i övrigt att trumfa alla arvsregler eftersom du inte har några barn eller är gift. Därmed finns det ingenting som hindrar dig från att testamentera bort all din egendom så som du önskar.

Jag vill avslutningsvis tipsa dig om att Lawline har en egen juristbyrå som du kan vända dig till om du exempelvis vill ha hjälp med att skriva testamentet. Du kan boka en tid med våra jurister via hemsidan eller kontakta byrån via mail på info@lawline.se.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du har fler funderingar så får du gärna skicka in en ny fråga till oss.

Med vänliga hälsningar,

Johanna PerssonRådgivare