Kan jag ta reda på om någons körkort är indraget?

Kan jag som privatperson få utdrag ur körkortsregistret och därigenom få uppgift om viss person har, eller har haft sitt körkort indraget p g a ratt fylleri?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Var och en har rätt att rätt att ta del av allmänna handlingar (se 2 kap. 1 § TF). Som huvudregel är uppgifter i allmänna handlingar även offentliga, men rätten att ta del av dem kan begränsas genom sekretess (se offentlighets- och sekretesslagen (2009:400)).

Uppgifter om körkort är vanligen allmänna handlingar och du borde kunna vända dig Länsstyrelsen eller Transportstyrelsen för att begära ut uppgifterna. Om du vill veta om personen gjort sig skyldig till ett brott som rattfylleri kan du kontakta tingsrättens brottsavdelning på orten där personen i fråga bor.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Anna HolmströmRådgivare