Kan jag ta med mig mina saker när det tar slut mellan mig och min sambo?

Jag skall separera med min nuvarande sambo. Han äger lägenheten vi bor i sedan innan. Kan jag packa MINA ägodelar och flytta utan att han är närvarande? Kommer endast ta med det som är mitt och inget som är vårt. Vi har delad ekonomi.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad tråkigt att ert förhållande är slut, jag förstår din reaktion, men det finns några saker som du bör tänka på.

Bodelning

Någon av er kan begära en bodelning, detta ska göras senast ett år efter att ert förhållande har upphört, 8 § Sambolagen. Bodelning innebär att samboegendom ska delas lika mellan er.
Ett annat alternativ är att ni kan komma överens enligt era önskemål istället för att begära en bodelning.

Samboegendom

Samboegendom är bohag och bostad som har köpts/förvärvats för gemensam användning, 3 § Sambolagen. Vad som menas som bohag kan du se i 6§, där anges att det är möbler, hushållsmaskiner eller annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet. Om det enbart används för fritidsändamål så räknas det INTE som fritidsändamål, 7§ Sambolagen. Samboegendom ska alltså delas lika.

Saker som du har haft innan ni blev sambos är INTE samboegendom och ska därför inte heller ingå i bodelningen.

Gemensam ekonomi

Du skriver att ni har gemensam ekonomi. Jag vill därför betona att pengar på bankkonto INTE är samboegendom. Detta ska istället delas upp enligt äganderätt. Utgångspunkten är att ni ska dela lika på pengarna om ni har det på ett gemensamt bankkonto.

Om ingen av er begär en bodelning alls så är utgångspunkten att ni behåller det ni själva äger.

Om det uppstår problem

Om ni inte kommer överens är min rekommendation att anlita varsitt juridiskt ombud som hjälper ej att komma fram till en lösning. Om inte detta fungerar så finns det möjlighet att kontakta tingsrätten och ansöka om en bodelningsförrättare. Om du behöver ett juridiskt ombud kan jag starkt rekommendera våra jurister på Lawline som har sitt säte i Stockholm. Här på Lawline försöker vi göra juridiken enkel och tar en lagreglerad timkostnadsnorm. Du kan boka tid med våra jurister genom att trycka HÄR.

Jag hoppas att det löser sig och önskar dig lycka till. Du är varmt välkommen att ställa en ny fråga om det uppstår oklarheter!

Med vänlig hälsning,

Ajla VelicRådgivare