Kan jag stämma socialtjänsten för förtal?

Är det möjligt att stämma socialtjänsten för förtal, när de lämnat in felaktiga utredningar till rättssalen. Så som att de anklagat mig att vara alkoholist, knarkare samt att min lägenhet är en sanitär olägenhet. Samt att jag tydligen lider av psykisk ohälsa.

De yttrade även i en rättsal att min lägenhet inte är en sanitär olägenhet utan att jag bara har mycket saker.

Alkoholist är jag inte har perfekt tandhygienist som bevisar detta samma gällande knarkare.

Och psykisk ohälsa har jag inte heller är omtyckt i samhället.

Om det är möjligt hur ska jag gå tillväga?

De har även baserat utredningen på ett ilskets ex anmälningar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du känner att socialtjänsten har förtalat dig skulle jag rekommendera att i första hand vända dig till Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO). IVO granskar socialtjänstens myndighetsutövning och skulle kunna hjälpa dig att få rätt gentemot socialtjänsten. IVO väljer dock själva vilka fall de vill testa och har ingen skyldighet att testa alla.

Om det är just stämma du vill göra är det närmare till hands att använda dig av skadeståndslagen. Enligt skadeståndslagen är stat och kommun skyldiga att betala skadestånd vid fel eller försummelse vid myndighetsutövning. Socialtjänsten är en del av kommunen, och omfattas därför av denna skyldighet.

Jag hoppas du fick svar på din fråga! Om du behöver mer rådgivning får du gärna vända dig till någon av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr,
klicka här ( lägg in https://www.lawline.se/ask_a_question)

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr,
klicka här ( lägg in https://www.lawline.se/ask_a_question)

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och
välj knappval 1.

Vänligen,

Veronica BorgRådgivare