Kan jag som inneboende ta över min väns hyreskontrakt?

Hej Lawline, jag har länge läst era inlägg "frågor & svar" och är så tacksam att Ni finns för oss som inte har koll på vardagsjuridiken.

Historik: Jag har sedan maj 2019 flyttat in till min vän och bott där hos henne sedan dess och har även haft min mantalsskrivning där på den adressen. Vi upprättade tyvärr inte ett andrahandsavtal under tiden som jag bodde där, då jag var inneboende och vi bodde tillsammans där. Nu har min vän fått barn och vill flytta, och hyresvärden vill nu säga upp oss båda från bostaden pga att hon ville göra ett byte och att de fick reda på att jag bott inneboende. Jag har nu en fråga om jag har någon form av rätt att kunna bo kvar, såsom besittningsrätt el enligt sambolagen par 22?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du bott som inneboende hos din vän, och nu ska din vän flytta och du undrar om det finns möjlighet för dig att bo kvar i lägenheten.

Hyra regleras i Hyreslagen i Jordabalken (JB) 12 kap

Gällande bestämmelser
Övertagande av hyreskontrakt för sambo
I enlighet med JB 12 kap 47 § 2 st gäller att om en hyresgäst, som är gift eller sambo och vars make eller sambo inte har del i hyresrätten, säger upp hyresavtalet eller vidtar annan åtgärd för att få det att upphöra, har maken eller sambon, om han eller hon har sin bostad i lägenheten, rätt att överta hyresrätten och få hyresavtalet förlängt för egen del. Detta under förutsättning att hyresvärden skäligen kan nöja sig med honom eller henne som hyresgäst, exempelvis att maken eller sambon har stabil ekonomi.

Definition av sambo
Enligt sambolagen 1 § är definitionen av sambor "två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll". Vidare ska de två personerna bo tillsammans "under äktenskapsliknande förhållanden". Därmed kan alltså inte två vänner ses som sambos, vilket vidare innebär att JB 12 kap 47 § 2 st heller inte gäller för två vänner.

Inneboende
I enlighet med JB 12 kap 41 § är det tillåtet för hyresgästen att ha inneboende i lägenheten, utan att anmäla det till hyresvärden. Hyresvärden kan säga upp hyresavtalet att upphöra i förtid enligt JB 12 kap 42 § p 7 ifall inrymmandet av uomstående personer i lägenheten medfört men för hyresvärden. Alltså är det tillåtet att ha en inneboende utan tillstånd från hyresvärden under förutsättning att det inte medför men för denne, vilket inte verkar vara situationen i det här fallet. Att du varit inneboende är alltså därför inte en grund för hyresvärden att säga upp hyresavtalet i förtid.

Hyresvärdens rätt att säga upp hyresavtalet
Hyresvärden har rätt att säga upp hyresavtalet bland annat om lägenheten genom bytet inte längre ska användas som bostad enligt JB 12 kap 46 § p 5, om hyresvärden ska använda lägenheten för eget förfogande enligt p 7 eller om det annars är skäligt att hyresförhållandet upphör enligt p 10

Sammanfattande bedömning i ditt fall
Alltså, det bör inte finnas någon grund för dig som vän till hyresgästen att få bo kvar i lägenheten. Däremot, om din vän som är hyresgäst inte säger upp hyresavtalet, utan hyresvärden gör det, måste hyresvärden ha en besittningsbrytande grund enligt JB 12 kap 46 §. Om en sådan grund inte finns har din vän som hyresgäst besittningsskydd och har rätt att ha hyresavtalet fortsatt gällande. Så du beskriver i frågan, att hyresvärden vill säga upp lägenheten för att anordna ett "byte" är en tveksam grund.

Om du har fler frågor och funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare