FrågaAVTALSRÄTTAvtal30/07/2021

Kan jag som fodervärd till en hund behöva betala för veterinärvård om hunden blir sjuk?

Hej!

Om jag har en hund hos mig utan avtal. Dvs typ fodervärd fast utan någon skrivet avtal, vad gäller om hunden blir sjuk?

Ägaren står på försäkringen och betalar den.

Vem ska betala för veterinärvård?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Kan en fodervärd vara skyldig att betala för veterinärvård om hunden blir sjuk?
Hundens ägare har alltid det yttersta ansvaret för hunden och dess hälsa. Du som fodervärd är bara skyldig att göra det som du åtagit dig genom din överenskommelse med hundägaren. Om du och hundägaren inte har avtalat om vem som ska betala för eventuell veterinärvård, och ägaren dessutom betalar för djurförsäkringen, kan inte du som fodervärd inte bli skyldig att betala för veterinärvård. Tänk på att ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt avtal även om det muntliga avtalet kan vara väldigt svårt att bevisa (1 § avtalslagen).
Om hunden skulle bli sjuk bör du så snart som möjligt meddela hundägaren så att denne kan ta djuret till veterinär. Ett djur som uppvisar tecken på ohälsa eller sjukdom ska så snart som möjligt ges vård, och även om du som fodervärd inte har det yttersta ansvaret för djuret bör du snarast meddela hundägaren (4 kap. 1 § djurskyddslagen).

Sammanfattning
Du som fodervärd kan i det här fallet inte bli skyldig att betala för veterinärbesök.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Du är alltid välkommen att ställa en ny fråga till oss på Lawline.

Med vänlig hälsning,

Zacharias GlavåRådgivare