FrågaFAMILJERÄTTFaderskap04/04/2022

Kan jag som arvinge kräva faderskapstest?

Min far har gått bort. Han har enligt skatteverket två barn (jag som skriver) och ett till som jag misstänker inte är hans pga olika anledningar. Kan jag som hans barn kräva ett faderskapstest? Han har godkänt att han är fadern till barnet innan gick bort. Jag vill vara säker på att han verkligen är fadern så att allt går rätt till när arvet ska delas ut.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om befästande av faderskap regleras i Föräldrabalken (FB).

Vem är att anse som far till ett barn?

Enligt faderskapspresumtionen i 1 kap. 1 § FB är den man som är gift med modern att anse som barnets far, om inte någon av förutsättningarna i 1 kap. 2 § FB föreligger, som även de handlar om fall då en moder är gift men fadern är utanför äktenskapet. Om modern inte är gift, fastställs faderskapet genom bekräftelse eller dom, 1 kap. 3 § FB. Jag tolkar det som att det i ditt fall rör sig om att din pappa har bekräftat faderskapet, vilket enligt 1 kap. 4 § FB antingen görs vid ett personligt besök hos socialnämnden om barnet är under 18 år, eller om barnet är myndigt så görs det skriftligt och bevittnas av två personer, varpå bekräftelsen ska godkännas av barnet själv.

Hävande av faderskap

Det finns två sätt för ett faderskap att upphöra, beroende på om det rör sig om bekräftelse eller faderskapspresumtionen. Det första gäller barn som fötts inom äktenskap där faderskapspresumtionen gäller. Om mannen som är far är död, och han inte varaktigt sammanbott med barnet, och inte heller efter barnets födelse bekräftat att barnet är hans, kan arvingar ha talerätt, 3 kap. 1 § andra stycket FB.

I princip samma sak gäller vid bekräftelse. Om det visar sig att den som har lämnat en bekräftelse inte är far till barnet, ska rätten förklara att bekräftelsen saknar verkan, 1 kap. 4 b § FB. För att detta ska ske finns dock mycket höga beviskrav. Det måste styrkas att den man som bekräftat faderskapet inte kan vara far till barnet. Gällande denna bestämmelse så är det framförallt barnet självt samt fadern som kan föra talan. När det gäller dig som arvinge, gäller samma förutsättningar som i 3 kap. 1 § andra stycket FB. Det vill säga, din far får inte ha sammanbott med barnet och heller inte efter barnets födelse bekräftat att det är hans. Det framgår inte av din fråga när din far bekräftade faderskapet men det låter på dig som att det var mera nyligen. Så som lagen ser ut nu finns det i så fall inga möjligheter för dig att väcka talan eller begära ett faderskapstest.

Värt att informera om är dock att det med hänsyn till den välutvecklade DNA-tekniken har förts mycket diskussion på området, och huruvida arvingar ska ges möjlighet att föra talan efter sin fars död med tanke på hur lätt det är att bevisa att ett faderskap föreligger eller inte föreligger med DNA. Möjligtvis kan en ändring därför komma att ske på området i framtiden.

Sammanfattning

Dessvärre har du i detta fall ingen talerätt och således inte heller någon rätt att begära faderskapstest, såvida din far inte endast bekräftade faderskapet innan barnets födelse och inte heller har sammanbott med denna.

Hoppas du fick ett svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Julia WahlgrenRådgivare