Kan jag slänga/sälja min före dettas saker som är kvarlämnade?

Hej, det är lite mer än ett år sedan min man lämnade mig och skilsmässa o bodelningen är klart.

Så min fråga är.. Om han inte hämtar sina saker hur länge måste jag förvara dom innan jag kan slänga och sälja dessa prylar??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag avråder dig till att slänga och sälja hans saker på grund av att det inte är tillåtet att göra det. Den som har någon annans egendom i sin besittning och vidtar en åtgärd som leder till att personen blir av med sin egendom kan dömas till brottet olovligt förfogande (10 kap. 4 § brottsbalken). Att slänga din före detta make omfattas av definitionen olovligt förfogande.

Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med kronofogdemyndigheten att genom dem begära vanlig handräckning ((1 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning). Vanlig handräckning innebär att en person bland annat ska ta bort någon annans egendom. Här prövar kronofogdemyndigheten inte om din begäran är riktig utan det är upp till svarande att bestrida kravet.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare