FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/01/2019

Kan jag skriva fastigheten på annan och ha kvar min äganderätt?

Hej,

Min partner och jag har funderingar på att köpa en bostad redan nu och flytta nästa vår. Är det möjligt att bostaden står på honom tills nästa vår även om vi äger den båda två?

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Lagfart
En lagfart säkerställer att äganderätten har övergått från föregående ägare till er. Lagfart söks hos inskrivningsmyndigheten som är en del av Lantmäteriet.

Att "skriva fastigheten på någon"
Genom att säga att fastigheten är skriven på någon menas det att man innehar lagfarten. Ur ett objektivt perspektiv är det normalt sett den som innehar lagfarten på fastigheten som ska betraktas som ägare.

Trots att du inte har lagfart för fastigheten kan du styrka din äganderätt till fastigheten med köpeskilling, köpekontrakt eller annan liknade bevisning som gör att du fortfarande har rätt till din del av fastigheten.

Mitt råd till dig
Jag skulle trots detta rekommendera dig att kontakta Lantmäteriets kundservice för att säkerställa din rätt till fastigheten. Deras handläggare är hjälpsamma och det är kostnadsfritt, kontaktuppgifter hittar du här,

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare