Kan jag skriva ett testamente om att mitt särkullbarn skall ärva mig först efter att min hustru har avlidit?

Hej, är gift och har 2 barn + 1 sedan tidigare (särkullbarn). Kan man skriva att även särkullbarnet får vänta med sin del av arvet tills hustrun avlider som dom andra 2 barnen?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga så undrar du om du kan skriva i ett testamente att ditt särkullbarn skall på samma sätt som dina andra barn, ärva dig när din efterlevande hustru har avlidit. I mitt svar till dig kommer jag först förklara om du kan skriva detta. Sedan kommer jag ta upp undantag som kan bli tillämpliga i vissa fall. Slutligen kommer jag även komma med råd!

Kan du skriva i ett testamente att ditt särkullbarn skall ärva dig först efter att din hustru har avlidit?

Du kan alltid testamentera bort din egendom hur du vill och till vilken arvtagare du vill. Vilket i detta fall kommer vara din hustru. I testamentet kan du uttrycka, precis som du gör i din fråga till mig, att du vill att särkullbarnet skall få sin del av arvet först när din efterlevande hustru har avlidit. För det är nämligen den viljan som du uttrycker i ett testamente som sedan kommer vara utgångspunkten för hur arvet efter dig skall fördelas.

Undantag:

Särkullbarnet har dock rätt att jämka testamentet. Detta innebär att särkullbarnet alltid kan begära ut sin laglott (sin del av halva arvet) om hen önskar (7 kap. 1 § Ärvdabalken). Vilket då skulle resultera i att din önskan om att hen skulle ärva dig efter att din hustru avlidit, ej skulle uppfyllas.

För att undantaget skall bli gällande så måste dock särkullbarnet meddela din efterlevande hustru om att hen vill ha ut sin laglott. Vilket särkullbarnet måste göra inom 6 månader från det att hen fick reda på att testamentet existerar. Begär särkullbarnet inte ut sin laglott i tid går denna rätt förlorad och testamente skall istället följas (7 kap. 3 § Ärvdabalken).

Tips

Behöver du hjälp med att skriva ett testamente eller känner att du behöver fler juridiska råd gällande just denna fråga, rekommenderar jag dig starkt att boka en tid med en av våra kunniga jurister.

Jag hoppas nu att jag har kunnat besvara din fråga och att allt löser sig för dig! Om du har andra funderingar och frågor så tveka inte på att höra av dig igen till oss på Lawline!

Allt gott!

Vänliga hälsningar,

Josefine BågholtRådgivare