FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/06/2019

Kan jag skriva ett bodelningsavtal själv? Vad måste ingå isf?

Hej!

Ska göra en bodelning (separation, fortfarande gifta)

Kan jag skriva ett bodelningsavtal själv? Vad måste ingå isf?

Om jag måste använda mig av färdigt formulär, finns det gratis mallar att tillgå?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om äktenskapets upplösning hittas i äktenskapsbalken (ÄktB)

När ett äktenskap upplöses, ska en bodelning göras, se 9 kap 1 § ÄktB. Bodelningsavtal underkastas vissa formkrav. Enligt 9 kap 5 § ÄktB måste båda makarna underteckna handlingen för att bodelningsavtalet ska vara giltigt. Enligt tidigare krav krävdes även två vittnen, något som nu slopats.

Detta är det enda kravet som framställs i äktenskapsbalken; att båda makarna ska underteckna handlingen. Handlingen kan ni skapa på egen hand eller använda er av befintliga mallar.

Om det kvarstår frågetecken, vänligen återkom, annars hoppas att detta var svaret på din fråga!

Christoffer DahlRådgivare