FrågaSKATTERÄTTAvdrag26/04/2019

Kan jag skriva dubbel bosättning i deklarationen och ska det vara kostnader för den gamla eller nya bostaden?

Jag flyttade från Malmö till Stockholm i avgusti 2017 då jag fick fastansällning i Sth. Sedan 018.08.01 bodde jag i Stockholm. Jag ägde en lgh. i Malmö, fram till 18.08.01 dvs. ett år efter att jag flyttade till Stockholm. Kan jag i skattedeklarationen skriva dubbelbosättning och få skattereduktion samt extra utgifter får första månaden i Stockholm.

Jag hade skriftlig andrahandskontrakt för de första 4 månader jag bode i Stockholm, sen har jag varit inneboende hos en bekant och betalad hyra utan kontrakt.

Om jag har rätt, skal det vara kostnader jag hadde för nolig i Stockholm eller för min lägenhet i Malmö?

Var i deklarationen ska det skrives, under vilken rubrikk?

Tack på förhand

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har alltså flyttat från Malmö till Stockholm för en anställning men behållt din bostad i Malmö under ungefär ett år. Din frågor gäller din inkomstdeklaration och skatteavdrag, regler om detta finns i Inkomstskattelagen (IL). Jag utgår från att du är ensamstående eftersom du inte skriver något om familj. Med en familj hade reglerna om avdrag kunnat vara annorlunda om ni bott på olika orter.

Kan jag i skattedeklarationen skriva dubbel bosättning och få skattereduktion samt extra utgifter för första månaden i Stockholm?
Ja, du kan i din inkomstdeklaration skriva med att du haft dubbel bosättning eftersom du
1. på grund av ditt arbete har flyttat till en ny bostadsort, Stockholm, och
2. du behållt din bostad i Malmö där du bodde tidigare (IL 12 kap. 19 §).

Du får göra avdrag både för ökade utgifter i form av boendekostnader samt kostnader för måltider och småutgiften för den första månaden i Stockholm (IL 12 kap. 20 §).

Ska det vara kostnader jag hade i Stockholm eller för min lägenhet i Malmö?
Du ska göra avdrag med det belopp som motsvarar den faktiska ökade utgiften för ditt boende (IL 12 kap. 21 §). Som ensamstående betyder detta att du ska göra avdrag för mellanskillnaden mellan bostadskostnaderna före respektive efter att du hade dubbel bosättning. I praktiken bör detta innebära att du gör avdrag för boendekostnaderna i Stockholm.

Exempel: Låt säga att dina boendekostnader i Malmö är 8 000 kronor per månad och dina boendekostnader i Stockholm samtidigt är 6 000 kronor per månad. Då får du göra avdrag med 6 000 kronor per månad eftersom detta motsvarar din ökade utgift för ditt boende.

Extra utgifter för första månaden i Stockholm
Du kan göra avdrag för ökade utgifter för måltider och småutgiften den första månaden i Stockholm. Det gör du antingen med det belopp som motsvarar den faktiska ökade utgiften eller med ett så kallat schablonbelopp vilket var 66 kronor per dag 2017 och 69 kronor per dag 2018 (IL 12 kap. 21 §).

Var i deklarationen ska det skrivas?
Avdrag för dubbelt bosättning ryms under huvudrubriken "2. Avdrag - Tjänst" på din inkomstdeklaration. De belopp du ska dra av lägger du ihop och skriver i punkten 2.3 "Tillfälligt arbete, dubbel bosättning och hemresor".

Tänk på att du i din inkomstdeklaration 2019 ska göra avdrag för dina ökade utgifter från 2018. Vad jag förstår var din första månad i Stockholm med dubbel bosättning under 2017. Dessa kostnader skulle du ha dragit av på 2018 års deklaration. Om du vill ändra en redan inskickad deklaration kan du ansöka om omprövning hos Skatteverket. Detta gör du genom att skicka in denna blankett till ditt Skattekontor.

Sammanfattning:
- Du kan skriva dubbel bosättning i din deklaration och få avdrag för detta samt extra utgifter för första månaden i Stockholm. (Eftersom första månaden i Stockholm var under 2017 skulle du dock ha gjort detta avdrag på 2018 års deklaration. På 2019 års deklaration får du göra avdrag för kostnader under 2018.)
- De boendekostnader du får göra avdrag för är dina faktiska ökade utgifter, vilket i praktiken bör bli kostnaderna för boendet i Stockholm.
- I deklarationen skriver du det belopp du vill dra av i punkten 2.3 "Tillfälligt arbete, dubbel bosättning och hemresor".

Hoppas du fått svar på din fråga!

Har du ytterligare funderingar rekommenderar jag dig att kontakta Skatteverket för närmare information om deklarationen. Du är också välkommen att återkomma till Lawline med en ny fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare