Kan jag skattefritt sälja mina svenska aktier då jag inte är bosatt i Sverige?

Hej

Jag undrar om ni skulle kunna hjalpa mig, Jag plannerar att salja nagra aktier i sverige - inte nagot jatte stort belopp ungefar 28000SEK och 7000 SEK. Jag anvander knappt mitt svenska konto till nagot annat an att dra ut lite spenderings pengar nar jag besoker familj i sverige 1 vecka om aret. sa planen ar att overfora pengarna till mitt engelska konto. (aktierna sittar dar och blir bort glomda)

Jag har bott och arbetat i England i 10 ar. - Jag laste nagot om en 10 ars regel som jag inte ar helt saker pa om den skulle galla eller vara relevant for mig?

Jag undrar om det ar nagot jag maste och/eller borde gora nar jag saljer och overfor pengarna? Jag har ingen inkomst i Sverige sa jag tankte att den eventuella skatten skulle vara minimal eller 0?

Tack sa mycket!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i Inkomstskattelagen.

Jag utgår från din fråga som att du är begränsat skattskyldig i Sverige, 3kap. 17§, innebärande att du i dagsläget inte betalar svensk skatt för exempelvis dina inkomster i England. Motsatsvis som obegränsat skattskyldig i Sverige betalar man skatt på samtliga av sina inkomster, såväl från utomlands som Sverige, 3kap. 8 §.

Du nämner i din fråga 10 års-regeln. Denna framgår av 3 kap. 19§ och gäller just begränsat skattskyldiga. 10 års regeln innebär att den som är begränsat skattskyldig är skattskyldig för kapitalvinst av vissa tillgångar (däribland försäljning av aktier) om personen under de föregående 10 kalenderåren har varit bosatt i Sverige eller stadigvarande vistats här. Skattskyldigheten gäller oavsett i vilket inkomstslag kapitalvinsten ska tas upp.

Du är alltså skattskyldig för kapitalvinster under 10 års tid om du varit bosatt i Sverige eller stadigvarande vistats här. Avgörande för om regeln är tillämplig på dig är alltså beroende på om det stämmer in på din situation.

Om så är fallet skulle fördelaktigt vara att vänta tills det säkerligen passerat denna tid för att säkerställa skattefrihet i Sverige på kapitalvinsten för dina aktier.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänlig hälsning

Linn NybergRådgivare