FrågaAVTALSRÄTTGåva26/08/2019

Kan jag sälja trots villkor i gåvobrevet?

Hej,

I gåvobrevet står det "gåvotagare eller dennes rättsinnehavare får inte så länge givaren eller dennes make lever påfordra försäljning enligt lagen om samäganderätt"

Vi är tre syskon som äger, en förälder lever, det är bara jag som vill sälja.

Kan jag inte sälja innan sista föräldern gått bort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Villkor som uppställs i gåvobrev behöver man ta hänsyn till. Viljan hos gåvogivaren har man bestämt ska respekteras.

Att gåvotagarens inte får påfordra försäljning enligt lagen om samäganderätt betyder att en delägare inte kan påtvinga försäljning. Det ger annars lagen möjlighet till.

Vill du sälja innan givaren eller maken avlider behöver du därför få allas medgivande till det. Du kan dock be dina syskon att köpa ut din del. Då har du inte påfordrat lagen om samäganderätt.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen med en ny!

Vänligen,

David Naud BjörklundRådgivare