Kan jag sälja mitt besittningsskydd om jag flyttar från hyreslägenheten?

Kan jag sälja mitt besittningsskydd/bytesrätt till den förening, jag bor i en hyresrätt i en bostadsrättsförening

t.ex om jag skulle flytta till villa eller utomlands

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor om hyra regleras i 12 kap. jordabalken (JB) som även kallas för hyreslagen.

Ett besittningsskydd är ett skydd för hyresgästen om hyresvärden skulle säga upp hyresavtalet till upphörande. En bostadshyresgäst har rätt till ett direkt besittningsskydd vilket innebär att om hyresvärden skulle säga upp hyresavtalet har hyresgästen rätt att förlänga avtalet (12 kap. 46 § JB). Besittningsskyddet föreligger inte om något av de generella undantagen är uppfyllda (12 kap. 45 § JB).

Om du skulle själv välja att flytta från lägenheten får du inte något direkt besittningsskydd utan då gäller reglerna om uppsägning. Den uppsägningstid som du och din hyresvärd har kommit överens om gäller som huvudregel, annars blir hyreslagens regler tillämpliga (12 kap. 4 § JB). Hyreslagen är tvingande till hyresgästens förmån vilket innebär att hyresgästen och hyresvärden kan avtala om bättre villkor än vad lagen föreskriver (12 kap. 1 § 5 st. JB). En hyresgäst som hyr en bostadslägenhet kan dock alltid säga upp hyresavtalet att upphöra att gälla vid månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen, oavsett vad som anges i hyresavtalet (12 kap. 5 § JB)

Sammanfattningsvis kan du inte sälja ditt besittningsskydd om du skulle flytta från lägenheten på grund av att du i sådana fall inte har något besittningsskydd.

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare