Kan jag säga upp hyreskontrakt med omedelbar verkan om hyran inte betalas och lägenhetens missköts?

Hej! Jag äger en bostadsrätt som jag hyr ut i andra hand. Uppsägningstiden är två månader enligt påskrivet kontrakt. Om det finns vittnesbörd om att hyresgästen missköter lägenheten, eller om hyran inte betalas i tid, kan jag då ha rätt att säga upp kontraktet så att hyresgästen tvingas flytta med omedelbar verkan? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hejsan!

Hyresförhållanden regleras i 12 kap jordabalken, alla hänvisningar gör jag i lagen är i 12 kapitlet. Enligt kan avtal sägas upp med omedelbar verkan under vissa situationer som stadgas i 42§. Du får säga upp kontraktet om hyresgästen inte betalar inom 1 vecka från förfallodagen 42 § 1st 1p.

Gällande misskötsamhet kan du även säga upp det med omedelbar verkan, 42§ 1st 6p, om det efter en påminnelse fortsätter att misskötas. Emellertid, innan du säger upp det med omedelbar verkan pga misskötsamhet måste du underrätta social styrelsen i den kommun bostaden finns i, 25§ 2st.

För övrigt rekommenderar jag att alltid ta kontakt med hyresnämnden gällande hyresförhållanden!

Med vänliga hälsningar!

Binh TranRådgivare