FrågaAVTALSRÄTTAvtal18/11/2018

Kan jag säga upp ett uthyrningsavtal när som helst?

Hej. Jag har köpt en bil på avbetalning och hyr ut den till en kompis. Han betalar avgifter varje månad och vi har ett uthyrningsavtal mellan oss. Kan jag när som helst säga upp det avtalet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Inledningsvis kan sägas att det inte finns någon lag som reglerar hyra av lösa saker. Därför blir avtalets innehåll väldigt viktigt.

Om hyreslängden är bestämd i uthyrningsavtalet så gäller den tidsperioden. Din kompis har då rätt att hyra bilen under den tiden och du kan inte säga upp avtalet så att det omedelbart slutar gälla (om inte kompisen skulle gå med på det såklart). Istället upphör avtalet att gälla vid tidens utgång.

Om hyreslängden inte är bestämd i uthyrningsavtalet som gäller mellan är, är huvudregeln att du kan säga upp avtalet men måste iaktta skälig uppsägningstid. Det betyder att du inte kan säga upp avtalet så att det slutar gälla omedelbart. Däremot kan du säga upp avtalet när du vill, men du måste då iaktta en skälig uppsägningstid. Hur lång den tiden är beror på omständigheterna kring uthyrningen. Om din kompis har lätt att skaffa sig en annan bil och inte är allt för beroende av att använda bilen, talar detta för att uppsägningstiden inte alls behöver vara lång. Jag råder dig att i första hand prata med kompisen och se vad ni kan komma överens om och vilken tid som hade passat er båda. Självklart kan avtalet upphöra att vara bindande mellan er med omedelbar verkan om kompisen går med på det.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Linn GerhardssonRådgivare