Kan jag säga upp en hyresgäst som är sen med betalning? Vad händer om jag inte får tag på min hyresgäst?

Hej! Jag äger ett hus, i huset ingår en del av garagelänga. Garaget har jag hyrt ut, kontrakt finns. Hyresgästen har vart sen med betalning 3 av 4 kvartal. Nu får jag inte tag på hyresgästen, hans Facebook är borta och han är ej längre ansluten till Swish, på det nummer som funnits förut. Har jag rätt att avsluta hyresavtalet? Vad händer om han då sedan öppnar med nyckel då han har en av mina 2 till garaget? Vad kan man göra? Jag förlorar ju pengar på att ej hyra ut det till någon annan, men törs inte hyra ut det mer vetskapen att han kan ta sig in om nästa hyresgäst har något värdefullt där. Nuvarande har för tillfället ingenting i garaget.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga som att du har en hyresgäst som inte har betalat sin hyra i tid, och du vill nu säga upp hyresavtalet. Du undrar således om du har rätt att säga upp hyresgästen, och vad du ska göra om du inte får tag på hyresgästen.

Reglering om hyra av parkeringsplats / garageplats återfinns i Jordabalken (JB)

Rätt att avsluta avtalet på grund av försening med betalning
I första hand gäller det hyresavtal du och din hyresgäst har upprättat, och en uppsägning kan ske enligt det avtalet enligt de villkor som är föreskrivna. Uppsägning på grund av försenad betalning av avgiften skulle vara en föreslagen grund till uppsägning enligt avtalet, ifall det är föreskrivet. Om ingen uppsägningstid avtalats gäller olika regler beroende på om din parkeringsplats är utomhus eller om det är en garageplats i ett garage. Jag tolkar utifrån informationen i frågan att det är en garageplats, således parkering inomhus.

Inomhusparkering
Då det rör sig om en garageplats gäller JB 12 kap

Hyresavtal som gäller för obestämd tid eller avtal som har fortgått i mer än 9 månader har en uppsägningstid på 9 månader när det gäller lokaler enligt JB 12 kap 4 § 1 st 2 punkt och 2 st 5 punkt, där garageplats inomhus ses som en lokal enligt 12 kap 1 § 3 st.

Uppsägningstiden är alltså på 9 månader enligt gällande rätt.

Besittningsskydd
Då det rör sig om en garageplats har din hyresgäst ett så kallat indirekt besittningsskydd, innebärande att du alltid kan säga upp garageplatsen, men att hyresgästen kan ha rätt till skadestånd under vissa omständigheter.

Du är alltså aldrig förhindrad att säga upp hyresavtalet för garageplatsen, dock måste du ange godtagbara skäl för uppsägningen. Om det saknas godtagbara skäl kan du bli ersättningsskyldig för de förluster som uppsägningen orsakar för din hyresgäst enligt JB 12 kap 56 §. Ersättningen som ska utgå, om du inte kan ange godtagbara skäl för uppsägningen, är en årshyra, samt ytterligare ersättning om förlusten inte täcks av en årshyra enligt JB 12 kap 58 b §. Exempel på godtagbara skäl, som gör att du undviker att behöva betala ut ersättning, är att hyresgästen inte betalar hyresavgiften, enligt JB 12 kap 57 § p 1, p 4.

Får inte tag på hyresgästen
I enlighet med JB 12 kap 8 § ska en uppsägning vara skriftlig och delges hyresgästen. Vidare föreskriver bestämmelsen att uppsägningen får sändas i ett rekommenderat brev. Uppsägningen anses då ha skett när den har avlämnats för postbefordran under den söktes vanliga adress. Har hyresgästen lämnat hyresvärden uppgift om en adress, under vilken meddelanden till honom skall sändas, anses den som hans vanliga adress. I annat fall anses den uthyrda lägenhetens adress som hyresgästens vanliga adress. Om hyresgästen inte har något känt hemvist här i landet och om det inte heller finns något känt ombud som har rätt att ta emot uppsägning för honom, får uppsägning ske genom kungörelse i Post- och Inrikes Tidningar.

Bedömning i ditt fall
Alltså, du har alltid rätt att säga upp din hyresgäst för garageplatsen, men för att undvika ersättningsskyldighet krävs det att du anger en godtagbar anledning för din uppsägning. Att hyresgästen inte betalar sin hyra i tid är nästan alltid en tillräcklig anledning till uppsägning, vilket beror i vilken utsträckning betalningen är försenad etc. Det verkar utifrån din fråga som att förseningen är att se som allvarlig, och därför bör en uppsägning på grund av försenad betalning kunna aktualiseras. Om du inte får tag på din hyresgäst får uppsägningen i sista hand ske genom en kungörelse i "Post- och Inrikes Tidningar".

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare