FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt15/03/2018

Kan jag resa utomlands med mitt barn om pappan säger nej?

Jag skulle vilja åka till Spanien med min dotter som är ett år gammal men pappan säger nej och vi har gemensam vårdnad kan pappan säga nej kommer jag aldrig kunna åka på resor med mitt barn? Hur ska jag gå till vägas med detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline för att få svar på din fråga!

För att besvara din fråga som gäller vårdnad kommer jag att använda mig av Föräldrabalken (FB).

Vad innebär gemensam vårdnad?

När föräldrar har gemensam vårdnad är utgångspunkten att alla beslut ska fattas av föräldrarna gemensamt (6 kap. 13 § första stycket FB). Du och pappan till din dotter ska alltså vara överens i frågor som rör henne för att kunna fatta ett beslut. Men det finns det undantag. Boföräldern, alltså den som barnet bor hos, har rätt att fatta vissa beslut som rör den dagliga omsorgen utan att den andra föräldern behöver ge sitt godkännande (6 kap. 13 § andra stycket FB). Det får dock inte handla om sådant som har en ingripande betydelse på barnets framtid. Man kan alltså säga att boföräldern själv får ta beslut som är "mindre viktiga" och som rör vardagen.

Kan boföräldern själv bestämma om utlandsresa?

Den allmänna uppfattningen är att en kortare utlandsresa rör den dagliga omsorgen som jag berättade om i förra stycket. Om boföräldern vill åka utomlands med sitt barn så ska det vara okej, så länge det inte har en ingripande betydelse på barnets framtid (6 kap. 13 § andra stycket FB). En sådan ingripande betydelse skulle kunna vara att du är borta länge med barnet och barnet får dålig kontakt med sin pappa, då krävs att båda föräldrarna är överens.

Du behöver alltså inte kontakta någon myndighet eller liknande för att åka utomlands med barnet om det rör sig om en kortare resa. Men såklart är det bra att ha en dialog med den andra vårdnadshavaren, särskilt om du är lite fundersam kring en lagom längd på resan. Domstolen avgör bara tvister om boende och umgänge, men om det är så att du och barnets pappa inte kan komma överens i många frågor som rör er dotter kan ändringar i vårdnaden göras (6 kap. 7 § FB).

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga, du får gärna ställa en ny fråga om det kommer upp någon ny fundering.

Ha det så gott!

Med vänliga hälsningar,

Clara WågefjellRådgivare