Kan jag registrera samboskap så jag kan bo kvar i lägenheten om vi blir ovänner?

Hej! Jag ska flytta till min särbo som har 4 rum hyrestgäst lägenhet. Min lägenhet jag har överlåtit till min son som fik godkännande från hyrestvärden. Kan ni ge mig en bra råd hur ska vi registrera vår förhållande att jag ska inte hamna på gatan om vi bli osams med min man?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det är stora skillnader mellan att gifta sig och vara sambo. En av skillnaderna är att ett samboskap inte behöver (och inte går att) registrera. Flyttar du samman med din särbo blir sambolagen (SamboL) gällande. Som sambos räknas ni när ni är två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har ett gemensamt hushåll (1 § SamboL).

Hyresrätten ingår inte i en bodelning men kan i vissa fall övertas

Skulle ni någon gång dela på er ska det göras en bodelning om någon av er begär det (8 § SamboL). I bodelningen ska ingå ert gemensamma bohag och bostad om egendomen införskaffats för gemensam användning (3 § SamboL). Eftersom du flyttar in till din sambo ingår inte hyreslägenheten i en framtida bodelning (då den inte är införskaffad för gemensam användning).

Det finns en möjlighet vid en framtida separation att begära att ändå överta hyresrätten så du får bo kvar i stället för din sambo (22 § SamboL). För ett sådant övertagande krävs att det är du som bäst behöver bostaden, och det med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Om ni inte har gemensamma barn är dock kravet högt ställt, då krävs vad som kallas synnerliga skäl.

Sammanfattningsvis kan ni inte registrera någonstans att ni är sambo på ett sådant sätt att det ger dig skydd vid en separation. Det finns i vissa fall möjlighet att överta en hyresrätt, även om den inte är införskaffad för gemensam användning. Har ni inte gemensamma barn är dock kravet högt ställt. För att begära ett övertagande av bostaden behöver du inte skriva några papper i nuläget, utan är något som kan begäras av domstol vid en separation.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare