Kan jag påskynda processen om att få medborgarskap?

Hej!

Jag har en fråga gällande svenskmedbprgareskap , jag har lämnat ansökan i en månad sen, frågan är på vilket sätt kan man påverka att få snabbare besked?!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Migrationsverket är en myndighet, vilket innebär att varje ärende som berör enskilda personer ska handläggas enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten eftersätts, enligt 7 § Förvaltningslagen.

På migrationsverkets hemsida finns ungefärliga handläggningstider. Dessa ses som en preliminär tidsfrist. På denna sida kan du beräkna din preliminära handläggningstid: https://www.migrationsverket.se/Kontakta-oss/Tid-till-beslut.html. Handläggningstiderna är långa för tillfället och att vänta i mer än 1 månad på beslut är nog inte ovanligt.

Ansökningarna som görs handläggs utifrån ett kösystem och det går alltså inte att gå före andra i kön eller påskynda processen på något sätt. Det du kan göra är att vända dig till JO, deras huvuduppgift är att övervaka myndigheternas arbete och hur de uppfyller sina skyldigheter. Långa handläggningstider på Migrationsverket har länge kritiserats av Justitieombudsman (JO) dit ni kan anmäla migrationsverket ifall ärendet fördröjs. Vad som menas med fördröjning beror helt på vilket preliminär tidsfrist du får. Är den preliminära tidsfristen exempelvis 6 månader, kommer JO förmodligen inte ta upp en utredning innan de 6 månaderna har passerat.

På denna sida kan ni läsa mer om JO-anmälan:
https://www.jo.se/sv/JO-anmalan/Skicka-in-anmalan/

Jag hoppas det gav svar på din fråga!

Caroline LarssonRådgivare