Kan jag överlåta min andel i en samäganderätt?

Hej,

Vad säger lagen om Samäganderätt ang följande fråga:

Jag äger 33% av ett landställe tillsammans med mina två syskon.

Min nuvarande fru och jag kommer troligen att skiljas. Jag avser att överföra 50% av min tredjedel till min fru som gåva eller som del av bodelningen.

Kan mina syskon motsätta sig att jag överför hälften av min andel med min nuvarande fru?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Eftersom du äger lantstället tillsammans med dina två syskon blir Lagen om samäganderätt tillämplig. Den är dock dispositiv och gäller såvida ni inte har avtalat annat.

Som utgångspunkt vid samägande krävs det att delägarna måste godkänna beslut som rör egendomen i dess helhet. Även att delägarna är överens om förfogande och förvaltning av det samägda, 2 § Samäganderättslagen. Med förfogande avses exempelvis att ägarna ska vara överens om det samägda ska säljas eller hyras ut. Med förvaltning avses åtgärder för det samägdes vård.

Du kan exempelvis inte sälja hela bostaden utan dina syskons medgivande. Däremot krävs inte något godkännande från dina syskon när du endast vill förfoga över din andel av egendomen. Det innebär att du kan överlåta hälften av din andel till din fru utan att dina syskon kan motsätta sig det, förutsatt att ni inte har avtalat om annat.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Azra DelkicRådgivare