FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt26/08/2018

Kan jag överlåta fastighet till min sambo när jag flyttar utomlands för att undgå obegränsad skattskyldighet?

Hej,

Jag läser ett mycket bra inlägg från er nedan.

https://lawline.se/answers/obegransat-skattskyldig-efter-flytt-utomlands

En fråga angående fastighet vid utflyttning.

Jag är på väg att flytta utomlands och jobbar redan nu mycket utanför Sverige.

Har en sambo och gemensamma vuxna barn och vi äger ett hus tillsammans. Vi skall bli särbos. Jag flyttar utomlands och hon flyttar ut om ca 3-4 år.

Är det säkert att skriva över fastigheten på min sambo och hon tar över lånen och att jag sedan total klipper banden med Sverige och flytta ut eller kan fastigheten skapa problem ang obegränsat skattskyldig i Sverige?

Om så är fallet att det kan bli problem vad är ditt förslag på lösning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer i det följande redogöra för den grund som kan medföra obegränsad skattskyldighet och som kan hänföras till väsentlig anknytning. Därefter avser jag behandla den bedömningsgrund som kan innebära att det föreligger väsentlig anknytning, och som baseras på ägande av fastighet i Sverige. Slutligen berör jag möjligheten att överlåta fastigheten.

Något om väsentlig anknytning

Såsom nämnts i det svar du hänvisar till, fastställs det huruvida obegränsad skattskyldighet föreligger med stöd av stadgandet i 3 kap. 3 § IL. En av grunderna, vilken innebär att obegränsad skattskyldighet föreligger, är väsentlig anknytning till Sverige.

För att fastställa huruvida obegränsad skattskyldighet föreligger, måste alla omständigheter av betydelse i ett enskilt fall beaktas. Det är sålunda fråga om en samlad bedömning. Det har inte fastställts en inbördes rangordning mellan olika anknytningsfaktorer. Däremot framgår av praxis att de anknytningsfaktorer som fastställts inte ska tillskrivas likvärdig betydelse vid en bedömning. De anknytningsfaktorer som i praxis tillskrivits stor betydelse är bostad, familj och ekonomiskt engagemang.

En samlad bedömning kan medföra, att en person anses ha väsentlig anknytning till Sverige, även om endast en av anknytningsfaktorerna föreligger. En anknytning till Sverige kan vara väsentlig, även fastän personen i fråga har starkare anknytning till ett annat land (prop. 1984/85:175 s.11). I rättsfallet RÅ 1989 ref. 118ansågs personer med varaktigt bo och hemvist i USA – som även hade väsentlig anknytning till Sverige – vara bosatta i Sverige. Detta trots att anknytningen till USA bedömdes vara starkare. Prövningen ska grundas på förhållandena under beskattningsåret och vad som därefter inträffar är i princip utan betydelse.

Fastighet i Sverige

I det följande behandlas innehav av fast egendom i Sverige, vilket kan medföra väsentlig anknytning och därmed även obegränsad skattskyldighet.

Innehav av fast egendom i Sverige medför ofta att det föreligger stark anknytning till Sverige. I de fall det föreligger innehav av fastighet är det själva bostadsfunktionen fastigheten medför som utgör det viktigaste anknytningsmomentet. Detta gäller i första hand för villafastigheter, som normalt är åretruntbostäder, men även bostäder i allmänhet om de är inrymda som småhus. Även i de fall det är fråga om innehav av bostad på tomt (det vill säga, det föreligger inte ägande av fastigheten) bör det åläggas samma betydelse som ägande av fastighet, eftersom det är bostadsfunktionen som utgör det viktigaste anknytningsmomentet.

Överlåtande av fastighet för att undkomma väsentlig anknytning

I fall som detta behandlas en familj som en enhet. Äger exempelvis ena maken bostad, fastighet eller bolagsandelar i Sverige, kan detta innebära att andra maken anses inneha väsentlig anknytning till Sverige under förutsättning att makarna sammanlever (RÅ 1972 A 47, RÅ 1974 A 738, RÅ 1989 ref. 103). Även i det fall en make överlåter familjebostaden till den andre, är anknytningen till den make som stannar kvar i Sverige tillräcklig för att anse den utflyttade maken vara obegränsat skattskyldig i Sverige. Det avgörande är som nämnts om makarna sammanlever, vilket alltså är möjligt även om ena maken vistas utomlands. Skälen för att ena maken stannar kvar i Sverige verkar enligt rättspraxis i de flesta fall vara utan betydelse (RÅ 1976 ref. 116, RÅ 1979 Aa 5, RÅ 1982 Aa 129). Detta kan motiveras av att man vill förhindra efterhandskonstruktioner av äganderätten för att undkomma skattskyldighet.

I rättsfallet RÅ 1975 Aa 909 var det fråga om en far som överlåtit alla rättigheter till sin bostad och sitt bohag till sina barn. Fadern ansågs inte ha saknat väsentlig anknytning till Sverige eftersom barnen inte tagit egendomen i besittning och bostaden i praktiken stått till faderns förfogande på samma sätt som tidigare.

Slutsats

Även i de fall starkare anknytning föreligger till ett annat land, kan väsentlig anknytning till Sverige ändå föreligga och medföra obegränsad skattskyldighet. Det är sålunda svårt att inte omfattas av kriterierna för väsentlig anknytning. I detta fall är det min uppfattning att väsentlig anknytning föreligger, eftersom det är fråga om en fastighet i Sverige och att du kommer vara fortsatt obegränsat skattskyldig Vore det fråga om hus med tomträtt medför det inte en annan bedömning, eftersom bostadsfunktionen är det avgörande. Dessutom behandlas makar/sambos som en enhet i fall som detta och enligt praxis medför en överlåtelse av bostad inte en annan bedömning än att den utflyttade maken/sambon ska anses vara obegränsat skattskyldig. Detta eftersom det avgörande är att makarna/samborna sammanlever. Bostaden kan även, bland annat, anses fortsatt stå till den utflyttades förfogande. Du kommer sålunda i det följande anses vara obegränsat skattskyldig.

Det finns inte någon egentlig lösning på detta problem. Det enda som kan anföras är, att i det fall du beskattas i det land du flyttar till, kan du dra av beskattningen i deklarationen i Sverige. Detta är dock en bedömningsfråga och upp till Skatteverket att avgöra. Mer långtgående alternativ är att din sambo flyttar med redan nu och att ni säljer fastigheten till utomstående. Det ska dock klargöras, att inte ens detta kommer medföra att den obegränsade skattskyldigheten direkt upphör. Det är i sista hand sålunda en fråga om tid och under de första fem åren måste du kunna bevisa att du inte är obegränsat skattskyldig. Därefter ska Skatteverket bevisa att du är obegränsat skattskyldig (3 kap. 7 § IL).

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma till mig på pontus.schenkel@lawline.se!

Pontus SchenkelRådgivare