Kan jag överlåta en upphovsrättsligt skyddad film?

Hej.

Jag har rättigheter till en film som min pappa filmande för cirka 50 år sedan. Nu har en turistbyrå visat sig intresserad av att "köpa" filmen. Den är cirka 10 minuter lång.

Finns det nåt avtal för detta?

Blir jag frånskriven alla rättigheterna i det fall att de köper filmen?

Kan flera äga en copyright för en och samma film?

Filmen är det enda i sitt slag och ligger på DVD och musiken är med tillstånd.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För det första vill jag bara säga att de rättigheter du talar om inte är de fysiska rättigheterna att inneha filmen, utan de immateriella rättigheterna som det innebär att betraktas som upphovsman till filmen och därmed bestämma vad som ska ske med filmen. Den lagen som berör din fråga är Lag [1960:729] om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk [fortsättningsvis förkortad till URL]. Jag kommer börja med att beskriva lite kort om lagen och sedan kommentera vad som gäller i ditt fall.

Upphovsrätten är något som skaparen får och inte någon annan och det innebär en slags ensamrätt om att bestämma hur det verk man skapat ska få användas. Upphovsrätten är en rätt som uppstår automatiskt när man skapat exempelvis film, text, musik, byggnadskonst, brukskonst [1 § URL]. Kravet för att det ska skyddas är dock att verket ska ha uppnått en viss verkshöjd. Detta innebär att din pappas film måste uppnått en viss grad av originalitet och man brukar utgå ifrån tanken att om det är osannolikt att två personer, helt oberoende av varandra skulle skapa samma verk, så är verket tillräckligt originellt och har uppnått verkshöjd. Eftersom det är din pappa som filmat det själv och att det är den enda filmen skulle jag definitivt säga att verkshöjd uppnåtts.

Jag förstår det som att du fått din pappas upphovsrätt överlåten på dig, och detta är något som är tillåtet [27 § URL]. Frågan om du får ge upphovsrätten vidare till någon annan är något som du och din pappa måste ha reglerat i ett avtal, och om detta ej gjorts gäller det att du varken får ändra eller överlåta filmen till någon annan [28 § URL]. Trots detta är du ändå tillåten att överlåta exemplar av filmen till andra. Det ses inte som överlåtelse av upphovsrätten i sig.

Om du skulle låta turistbyrån köpa ett exemplar av filmen från dig, är det oftast bara den ekonomiska rätten som överlåts och inte den ideella, vilket innebär att din pappas namn fortfarande får stå kvar även om turistbyrån köper exemplaret och tar intäkterna. De köper ju det materiella [ett exemplar av filmen] och inte det immateriella [upphovsrätten].

Din pappa har alltid en namngivelserätt som innebär att turistbyrån alltid måste uppge att det är han som skapat filmen [3 § första stycket URL]. Turistbyrån får inte heller ändra i verket så att det skulle kränka din pappas konstnärliga anseende eller egenart. Det innebär att turistbyrån exempelvis inte kan ändra filmen så att hela din pappas syfte med filmen försvinner [3 § andra stycket, URL]. Din pappas upphovsrätt gäller i 70 år efter hans bortgång, så det är skyddat en bra tid [43 § andra stycket, första punkten URL].

Som svar på din fråga innebär det alltså att ja, turistbyrån kan köpa ett exemplar av filmen, vilket innebär att endast den ekonomiska upphovsrätten till det exemplaret övergår men de kan inte få den ideella upphovsrätten som innebär att det alltid är din pappa som ska namnges som upphovsman. I alla fall gäller denna namngivelserätten i 70 år efter din pappas bortgång.

Hoppas det var svar på din fråga! Hör av dig om du undrar något mer

Med vänlig hälsning,

Matilda HetlesaetherRådgivare