FrågaOFFENTLIG RÄTTCSN26/03/2019

Kan jag överklaga ett CSN beslut baserat på felaktig information från gymnasieskola?

Hejsan, den här frågan rör gymnasiet och deras regler gällande frånvaro. Är det okej att ge en elev 210 minuters frånvaro för att ha missat ett utvecklingssamtal på 15 minuter? Om skolan skulle rapportera mig för ''skolk på fyra timmar'' och CSN tar emot det och tar av studiebidraget, skulle jag lyckas med att överklaga detta beslut? För i detta fall så fick jag skippa samtalet för att min mamma hade blivit för sjuk. Enligt min så kallade ''coach'' så sa han att det inte var en giltig anledning då vårdnadshavaren inte var tvingad till att komma, dock så hade dom bjudits till att få komma dit i mailet jag fick. Är det här rätt? För nu så handlar det inte om att jag skippade någon lektion, för vi hade inte något den dagen då det var utvecklingssamtalsvecka.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag har tolkat din fråga, undrar du om du skulle lyckas överklaga ett beslut från CSN vid eventuellt fråntagande av ditt studiebidrag, baserat på att skolan har rapporterat in 210 min frånvaro av din obligatoriska studietid.

CSN grundar sina beslut på information som de får från gymnasieskolan. Om du skulle vilja inleda en tvist med CSN, skulle du först behöva inleda en rättegångsprocess med själva gymnasieskolan eftersom de har rapporterat fel antal timmar, och därefter vända dig till CSN.

Observera att detta gäller två olika tvister - en med gymnasieskolan samt en med CSN. Jag rekommenderar att du vänder dig till ansvariga på gymnasieskolan och försöker reda ut situationen där, då det såklart inte är befogat att utge 210 min frånvaro när en elev inte har missat lektioner motsvarande den tiden.

Om skolan inte går med på att ändra din frånvaro, kan du inleda en process mot skolan, och därefter med domstolsbeslutet, vända dig till CSN.

Observera att det är dyrare att processa i en rättegång än att bli av med studiebidraget under en kortare period. Du bör i första hand utreda saken med gymnasieskolan.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare