Kan jag och min sambo flytta till Sverige?

Hej! Jag had en väldigt lång och komplicerad fråga så var beredd! Jag och min Engelska Pojkvän har varit tillsammans i 4 år och jag har bott i England med honom i 3 år. Vi har vår egna lägenhet etc etc. Men nu är det så att Brexit håller på och vi har börjat fundera på framtiden och om det nu går igenom om vi ens kan vara tillsammans. Vi har länge funderat på att gifta oss men hur skulle det bli? Kommer vi kunna flytta till Sverige i framtiden utan problem eller måste han söka om medborgarmedskap? Vi har länge velat flytta till Sverige och vi har boende där ifall vi skulle bestämma oss en dag, men han har aldrig kunnat söka om ett person nummer för att kunna få jobb. Han hade ett jobb i Sverige för 2 månader och allt han behövde var ett personnummer för att kunna göra ett kontrakt. Men vi kunde inte få ett från Skatteverket vi vet inte idag heller varför det inte gick. Så vill mest ha tips eller råd om hur vi ska göra! Tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag tolkar din fråga rätt så är ni sambos och vill eventuellt söka uppehållstillstånd på grund av anknytning enligt 5 kap. 3 § Utlänningslagen. Under en period mellan 20 juli 2016-19 juli 2019 gäller lagen om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd. Denna lagen kommer då vara tillämplig när ni ansöker om uppehållstillstånd under denna perioden. Om man då tittar i 9 § första stycket, framgår det att för att uppehållstillstånd på grund av anknytning ska beviljas krävs det att anknytningspersonen (du) kan försörja dig själv samt utlänningen, samt även har en tillräckligt stor bostad och standard för dig själv och utlänningen. Detta betyder alltså att det krävs att du kan försörja både dig själv och din sambo, samt att du har en bostad som är tillräckligt stor för er båda två så att standarden uppfylls.

Vad är då försörjningskravet? Du måste då visa att du har regelbundna arbetsrelaterade inkomster så som exempelvis lön eller arbetslöshetsersättning. Hur mycket inkomst man måste ha för att uppfylla kravet beror på hur stor familjen är.

För två sammanlevande makar eller sambor är normalbeloppet 7952 kr efter avdragen boendekostnad. Alternativt kan det även räcka med att ha en tillräckligt stor förmögenhet, det finns tyvärr inte något exakt belopp som avgör vad som är just en tillräcklig förmögenhet. Det är något som avgörs i det enskilda fallet.

Vad finns det för krav på bostaden? För två vuxna utan barn ska en bostad ha kök/kokvrå och minst ett rum.

Så som lagen ser ut just nu är detta vad som krävs för att ansöka om uppehållstillstånd. Det går alltså för er att ansöka om uppehållstillstånd för din sambo via anknytning till dig. Men det krävs alltså att du kan visa att du kan försörja både honom och dig själv. Det kan därför kanske vara relevant att du först kommer till Sverige och ordnar boende och arbete för att ansökan ska kunna göras. Även om ni skulle gifta er är det samma lag som är tillämplig och det blir då inte någon skillnad. Jag kan tyvärr inte svara på om det blir problem för er att flytta till Sverige då det är migrationsverket som bedömer er ansökan. Men enligt lagen kan han ansöka om anknytning till dig, och så länge du uppfyller försörjningskravet bör det inte vara några problem för honom att få uppehållstillstånd i Sverige. Det är som sagt så lagen ser ut idag, hur den ser ut i framtiden kan jag inte heller förutspå.

Jag hoppas det gav svar på din fråga!

Caroline LarssonRådgivare