Kan jag och min sambo avtala om att jag har rätt till lägenheten?

Hej,

Jag och min sambo har bott i en hyresrätt över ett år nu. Hon stod på lägenheten och jag flyttade in i den. Nu vill vi flytta till något större och letar därför efter en bostadsrätt. Då min sambo inte har några ihopsparade pengar så har vi bestämt att jag skall köpa hela bostaden, dvs lägga både kontantinsatsen och ta lånet på mig. Därefter skall vi båda dela på månadsavgiften och jag skall betala av ränte- och amorteringskostnader. Vi är överens om att köpa alla möbler tillsammans till den nya lägenheten och vid eventuell separation dela så jämnt det går mellan boegendomen.

Men min viktigaste fråga är: om vi nu i framtiden skulle gå isär, har min sambo rätt till lägenheten eller pengavärdet på lägenheten även om vi skriver på ett avtal som tydligt säger att jag betalat för lägenheten och vid en separation tillfaller den eller pengavärdet på den mig? Om ett sådant avtal finns underskrivet, kan jag då "slänga" ut min sambo vid separation eller har sambon rätt att bo kvar i lägenheten? Hur länge isåfall? När gäller inte ett underskrivet avtal mellan sambos?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler som rör sambor hittar du i sambolagen (SamboL).

Sambolagen är dispositiv vilket betyder att ni själv kan avtala om att något annat ska gälla än det som står i lagen. Ni kan alltså själva avtala om vad som ska ingå vid en eventuell bodelning, alltså uppdelningen av er egendom vid en separation. (9 § SamboL)

Det bästa sättet att försäkra er om att ni är överens om vad som ska gälla vid en eventuell bodelning är att upprätta ett samboavtal. I samboavtalet kan ni alltså bestämma vad ni vill dela upp och vad som ska tillhöra vem om ni någon gång skulle separera. Avtalet ska vara skriftligt och undertecknat av er båda. Ett samboavtal kan ni enkelt upprätta via vår avtalstjänst: http://lawline.se/avtal/samboavtal

Det är dock viktigt att veta att det finns en rätt för den sambon som bäst behöver bostaden att få överta den. (22 § SamboL) Denna regel är tvingande och går inte att avtala bort genom samboavtal. Regel används dock inte så ofta. Den blir huvudsakligen aktuell när samborna har barn och den sambo som ska ta hand om barnen den större delen av tiden därför behöver bostaden bättre. Sambon som får överta bostaden skall däremot ersätta den andra sambon för bostadens värde.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Med vänliga hälsningar

Annelie BurströmRådgivare