FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt10/12/2018

Kan jag och barn flytta även om den andra vårdnadshavaren inte samtycker?

Hej!Har gemensam vårdnad för tolvårig dotter.Hon har bott hos mej sen vi separerade på heltid i ett och ett halvt år.Deras umgänge har varit sporadiskt vid ca 15 tillfälle i år.Hon vill helst inte träffa honom alls, då hon hela tiden blir besviken på honom.Nu vill min dotter o jag flytta ca 25 mil och han har sagt att det är ok, men ändrat sig nu när skolbyte och adressändring ska skrivas under.Hur ska jag gå tillväga för att kunna genomföra flytten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag beklagar din situation, och jag ska försöka förklara detta övergripande.

Spelar det någon roll att ni har gemensam vårdnad?

Nästan alla beslut som rör barnet ska beslutas gemensamt eftersom ni har gemensam vårdnad. Denna huvudregel är utformad för att vårdnadshavarna ska vara överens. Detta är inte alltid möjligt, så som i ditt fall.

Beslut som är av ingripande betydelse för barnets framtid får INTE fattas av en vårdnadshavare ensam, (6 kap 13 § Föräldrabalken). Ett undantag till detta är om barnets bästa uppenbarligen kräver det. Att flytta 25 mil ingår i "ingripande betydelse".

Om du ändå skulle flytta trots att vårdnadshavaren inte har samtyckt till detta kan detta ses som egenmäktighet med barn, detta är straffbart.

Vad kan du istället göra?

När det gäller frågan om boende handlar det om hos VEM barnet ska bo och inte VAR någonstans.

Du kan ansöka om ensam vårdnad om du vill flytta med din dotter trots att den andra vårdnadshavaren inte godkänner flytt (6 kap 5 § Föräldrabalk). I bedömningen beaktas barnets bästa. Du får gärna ställa en ny fråga om du vill att jag förklarar detta närmare.

Innan du väcker talan om ensam vårdnad rekommenderar jag dig att gå på samarbetssamtal. Syftet är att ni som föräldrar ska kunna samarbeta kring barnet och hitta bra lösningar för henne som ni båda kan acceptera.

Jag hoppas att du har fått svar på min fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ny, och lycka till!

Med vänlig hälsning,

Ajla VelicRådgivare