Kan jag kringgå reglerna om andrahandsuthyrning genom att göra min bror till delägare i bostadsrätten?

Hej!

Jag är ägare till en bostadsrätt, och jag hyr ut lägenheten i andra hand till min bror.

FRÅGA ANGÅENDE DELÄGARSKAP

Om bostadsrättsföreningen inte accepterar att jag hyr ut lägenheten till min bror, och om även Hyresnämnden säger nej till urhyrning i andra hand, undrar jag vad som gäller om jag väljer att göra min bror till delägare.

Hur mycket minimalt måste han äga i procent av bostadsrätten rent juridiskt för att få bo kvar i lägenheten? Finns några bestämmelser för detta?

Tack så mycket för din hjälp!

MVH

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du, mot bakgrund av att det finns regler om att det krävs tillstånd för andrahandsuthyrning, undrar ifall det går att kringgå dessa regler genom att göra din bror till delägare i din bostadsrätt. Har jag tolkat din fråga fel är du varmt välkommen att ställa en fråga på nytt.

Regler om andrahandsuthyrning

För att du ska få hyra ut din bostadsrätt i andra hand så krävs det, som du nämner, tillstånd av föreningens styrelse (7 kap. 10 § bostadsrättslagen). Lämnar inte styrelsen ett sådant tillstånd har du ändå rätt att hyra ut din lägenhet under förutsättning att hyresnämnden lämnar tillstånd till andrahandsuthyrningen (7 kap. 11 § bostadsrättslagen).

Reglerna kan kringgås genom att din bror beviljas medlemskap i föreningen

Korta svaret på din fråga är att genom att din bror beviljas medlemskap i bostadsrättsföreningen så kan de ovannämnda reglerna om andrahandsuthyrning kringgås. Har då din bror rätt att bli medlem i bostadsrättsföreningen? Svaret är att det beror på.

Ifall det av bostadsrättsföreningens stadgar framgår förutsättningar för att kunna bli medlem vid andelsöverlåtelse, så måste din bror uppfylla dessa förutsättningar. Är förutsättningarna inte uppfyllda blir därmed styrelsen inte skyldig att bevilja din bror medlemskap (jfr 2 kap. 6 § bostadsrättslagen). Exempel på en sådan förutsättning kan vara att man enligt stadgarna måste äga en viss procentuell andel i bostadsrätten. Uppfyller inte din bror ett sådant krav har föreningen alltså ingen skyldighet att bevilja honom medlemskap. Motsatsvis innebär det att om din bror uppfyller kraven blir föreningen skyldig att bevilja honom medlemskap.

Om det däremot inte uppställs några förutsättningar i föreningens stadgar har föreningen alltid rätt att vägra din bror medlemskap givet att den s.k. likhetsprincipen respekteras. Som principen antyder innebär den att föreningen är skyldig att behandla lika fall lika; beviljar föreningen medlemskap i en viss situation så ska föreningen bevilja medlemskap i en liknande situation.

Sammanfattning och råd

Om det av föreningens stadgar följer att några förutsättningar måste vara uppfyllda för att bli medlem i föreningen vid andelsöverlåtelse så måste din bror uppfylla dessa förutsättningar för att han ska kunna bli medlem i föreningen och därigenom kunna kringgå reglerna om andrahandsuthyrning. Om det däremot inte uppställs några förutsättningar i föreningens stadgar så har föreningen alltid rätt att neka din bror medlemskap givet att föreningen respekterar ovannämnda likhetsprincipen.

Mitt råd till dig är därför att du i första hand ser om du i föreningens stadgar finner villkor om överlåtelse av andel i bostadsrätten. Om så är fallet och din bror uppfyller dessa villkor kan din bror skicka in ansökan om medlemskap i föreningen. Godkänner inte föreningen ansökan kan din bror i sin tur i hyresnämnden begära om att få bli medlem i föreningen; om villkoren i stadgan är uppfyllda kommer hyresnämnden i så fall att bevilja din bror medlemskap.

Hoppas att du fått svar på din fråga och du är varmt välkommen att höra av dig till oss vid ytterligare funderingar!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare