Kan jag kräva prisavdrag om min katt är odräktig trots att säljaren utfäst dräktighet?

Köpte en katt som säljaren sa var absolut dräktig. Betalade 20.000kr men vid ultraljudet visade det att hon inte var dräktig. Kan man kräva tillbaka något av köpesumman. Köpte en katt som skulle få ungar och känner oss lurade.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att ni har köpt en katt som säljaren påstod var dräktig, vilket sedan visat sig inte stämma, och att ni nu undrar om ni kan kräva tillbaka en del av köpeskillingen. Jag utgår från att du som köpte katten konsumerade som privatperson, och ses därför som konsumt. Uppfödaren / säljaren utgår jag från är en näringsidjare.

Vid köp mellan en näringsidkare och konsument tillämpas konsumentköplagen (KköpL)

Är det ett fel?
Enligt KköpL 4 kap 1 § och 5 § föreligger ett fel när katten inte stämmer överens med ändamålet som köparen avsåg och uppfödaren måste ha insett detta. Enligt din fråga verkar det som att ni förväntat er att katten skulle vara dräktig och föda ungar. Det innebär alltså att det kan anses vara ett köprättsligt fel på katten.

Ansvar för felet
För att uppfödaren / säljaren ska bära ansvar för felet på katten måste felet utgöra ett så kallat ursprungligt fel. Ett ursprungligt fel innebär attt felet ska ha funnits innan uppfödaren lämnade över katten till er. I enlighet med KköpL 4 kap 7 § ansvarar uppfödaren alltså för fel som inte syntes vid överlämnandet av katten, samt för fel som inte syntes vid överlämnandet och fel som uppfödaren inte var medveten om. Exempelvis ansvarar säljaren för ett genetiskt fel hos katten.

Om felet visat sig inom 6 månader från överlämnandet av katten presumeras (antas) att felet fanns vid överlämnandet, och alltså ansvarar uppfödaren för det. Det framgår inte när ni upptäckte felet, men om det var inom 6 månader från överlämnandet av katten så bär säljaren ansvaret.

Konsekvens
Om det anses vara ett ursprunligt fel på katten aktualiseras, i enlighet med KköpL 5 kap 1 §, först och främst avhjälpande och omleverans. När avhjälpande och omleverans inte fungerar, som det inte bör i det här fallet av naturliga skäl, kan prisavdrag eller hävning av köpet aktualiseras.

Vanligast är prisavdrag. Hävning aktualiseras om felet är av väsentlig betydelse för er. Alltså att ni inte hade köpt katten om ni visste att den var odräktig. Att katten nu inte kan användas för avel bör vara av den typ av fel som medför att felet är av väsentlig betydelse, och att köpet kan hävas. En rekommendation är därför att ni kontaktar säljaren och framför prisavdrag eller hävning med grund i min redogörelse ovan

Jag hoppas jag besvarat er fråga och om ni har fler frågor eller funderingar får ni gärna åter kontakta oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Josefine WendeliusRådgivare