Kan jag kräva min före detta sambo för obetald hyra?

Hej.

Jag var sambo men en kille i ca 8 år.

Av dessa år har jag ensam stått för hyran i ca 6 år. (studerat med CSN-lån samt jobb)

Han har alltid lovat att betala tillbaka och betala sin del när han fått pengar/jobb/studier.

Vissa gånger (en handfull) har han gett mig gåvor som betalning (hörlurar, en telefon, etc), men även när jag drar bort dessa ser jag att han är skyldig mig över 180 000 kr, dvs mer än min studieskuld till CSN som jag tog när vi först flyttade ihop.

Han har slutat svara på meddelanden sedan jag sa summan, och jag undrar vad jag kan göra? "Hota" med kronofogden? Kan jag göra något alls?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag tolkar din fråga har du och en kille varit sambor under 8 år med en muntlig överenskommelse att han ska betala hyra när han har ekonomisk möjlighet, men under tiden som sambor inte har betalat något.

Problematiken i din situation handlar om bevisläget. Rent juridiskt är en muntlig överenskommelse ett avtal om båda parterna är medvetna om att de binder upp sig. Om man kan bevisa att din före detta sambo förstod och åtog sig att betala tillbaka hans andel av hyran när han kan så har det funnits ett muntligt avtal och de är lika giltiga som ett skriftligt. Problemet är dock att de är väldigt svåra att bevisa i efterhand.

Tyvärr kan man inte heller kräva en betalning i efterhand som man inte avtalat om från början och som nämnt kanske det finns ett muntligt avtal i grunden men det måste kunna bevisas. Om man låter någon bo i ens bostad utan att kräva hyra betraktas det som en gåva, och gåvor har inga motprestationer. I ert fall har du krävt en motprestation men den går inte att bevisa och därför finns det inte inget du kan kräva av honom tyvärr. Kronofogden kan endast bistå att driva in skulder som grundas på faktiska förhållanden och er situation gör tyvärr inte det. Moraliskt finns det självfallet en del att säga, men juridiskt går det inte att kräva pengar motsvarande hans del av hyran i efterhand. Om du har sms konversationer eller liknande kommunikation där han åtar sig att "betala tillbaka när jag kan" så är det möjligt att du har en liten chans att kräva dessa medel, men ditt bevisläge är dessvärre svårt. Jag ber dig leta upp skriftlig kommunikation som bekräftar ert muntliga avtal och därefter kontakta kronofogden men var beredd på att de kan besluta att det inte finns tillräcklig grund.

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare