FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev26/06/2018

Kan jag kräva att få tillbaka pengar jag betalat på min sambos lån?

Jag har betalat min och min sambos gemensamma lån med min mors arv, vilket jag sagt att han ska betala tillbaka men det vill han inte nu.

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår frågan rätt vill du veta om du på något sätt kan få tillbaka den summa du betalat på sambons del av lånet. Har ni inte skrivit något skuldebrev er emellan där det framgår att din sambo lånat pengarna av dig för att betala lånet så är inte din sambo skyldig att betala tillbaka. För att du ska kunna kräva att få pengarna tillbaka krävs alltså att det finns bevis på att din sambo lånat pengarna av dig, annars ses lånet som en gåva. Finns det ett skuldebrev er emellan på lånet så kan du kräva tillbaka pengarna, och fortsätter din sambo att vägra betala tillbaka kan du gå till kronofogden för att få hjälp att driva in fordran. Det kan du läsa mer om här: https://www.kronofogden.se/Ansokaombetalningsforelaggande.html.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare