Kan jag kräva att en samägd fastighet ska säljas?

Hej

För drygt ett år sedan avled min mamma hastigt och tragiskt. Jag ärvde 50% av en sommarstuga som jag nu samäger med två kusiner (25% var). Den är bra och jag och min make är där en del men… att samäga är inte lätt. Jag har nämnt att jag kan tänka mig att köpa ut dem men det vägrar de. Jag vill egentligen inte sälja min del i stugan för det är ett väldigt fint sommarställe men om det blir sista utvägen för att bryta detta konfliktfyllda samägande vilka möjligheter har jag då? Kan jag utifrån mina 50% kräva att stugan kommer ut till försäljning och budgivning där både jag, mina kusiner men även andra kan buda?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar om du kan kräva att er samägda stuga kommer ut till försäljning utan de övriga delägarnas samtycke. Jag utgår också från att ni inte har ett samägaravtal.

Samäganderätt och tvångsförsäljning

När det gäller samägande av fastighet, så regleras detta av samäganderättslagen om det inte finns ett samägaravtal(se 1 § samäganderättslagen). Huvudregeln är att ni måste vara överens om allt som rör förvaltningen av sommarstugan(se 2 § samäganderättslagen). Det finns dock ett undantag som innebär att en delägare, oavsett hur stor andel den äger, har möjlighet att besluta att fastigheten ska säljas genom offentlig auktion. Det vill säga tvångsförsäljning. När fastigheten säljs genom offentlig auktion kan vem som helst delta i budgivningen, även ni som är delägare.

Tvångsförsäljning kan hindras av en annan delägare, men det kräver att det finns "synnerliga skäl"(se 6 § samäganderättslagen). Det krävs väldigt mycket för att uppnå det kravet, då "synnerliga skäl" tolkats strängt enligt praxis. Det är därför svårt för en annan delägare att hindra en tvångsförsäljning.

Sammanfattning

Du kan alltså kräva att stugan ska säljas, oavsett vad dina kusiner tycker om saken. Men att ni lyckas komma överens är såklart det bästa, särskilt med tanke på att du helst inte vill sälja din andel. Risken med en offentlig auktion är ju att du inte vinner budgivningen, och förlorar sommarstugan.

Du är varmt välkommen att höra av dig till oss vid ytterligare frågor!

Saga AtlefjordRådgivare