FrågaAVTALSRÄTTAvtal07/01/2019

Kan jag kräva att avtalet fullföljs utan extra kostnader för mig gällande ett bilköp som blivit dyrare än avtalat pris pga modifieringar/ändringar på bilmodellen?

Hej!

Har skrivit avtal med bilfirma angående nybilsköp utan inbyte. Pris: 235.900 kr. Avtalet undertecknat av båda parter. Leverans inom 3 månader. 3 veckor senare ringer bilfirman och meddelar att leveransen kommer att försenas 1-3 månader pga en modifiering av motorn (mindre utsläpp). OK för min del då det var till det bättre. Förra veckan ringer bilfirman och meddelar att det blivit ytterligare modifieringar/ändringar på bilmodellen och att det blir "lite dyrare" än avtalat pris men något pris angavs inte. Här kommer min fråga: Kan jag kräva att avtalet fullföljs utan extra kostnader för mig. Det finns ju ett underskrivet avtal av båda parter. Vad gäller enligt avtalslagen mm. Emotser ert svar med största intresse.

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Inledningsvis vill jag understryka att det är svårt att ge något mer specifikt svar kring avtalet och avtalsrätt i.o.m. att jag inte tagit del av avtalet. Däremot kan jag absolut tala i generella termer gällande avtalsrätt och vad som gäller. Hoppas det går lika bra!

Till en början kan det vara bra att veta om avtalsrelationen er emellan – om ni båda är näringsidkare/företag, om båda är privatpersoner eller om du köpt bilen som konsument av ett företag. Vad jag kan utläsa av din bakgrundsbeskrivning så verkar den första respektive den sista avtalsrelationen möjlig.

Huruvida att avtalet ska fullföljas utan extra kostnader för dig beror på, som jag tidigare nämnde, i första hand på hur avtalet ser ut – och därför vilket typ av köp det är. Vad jag kan förstå utifrån din beskrivning så verkar ju bilen ska produceras innan den kan levereras till dig (och är således inte en färdig bil att rulla ut från bilfirman). I avtalssammanhang är det inte ovanligt att det t.ex. finns klausuler i avtalet om att en viss prisdifferens (kanske en viss procentsats eller en uttrycklig summa kronor) ska tillåtas allmänt eller under vissa förutsättningar, men också att en viss leveransdifferens (om viss tid i dagar, veckor eller månader) ska tillåtas. Då gäller ju detta.

Däremot finns det en allmän avtalsrättslig princip som säger att avtal ska hållas och överensstämma med vad som avtalats. Att ett avtal ska hållas handlar snarare om problematiken kring frågan huruvida ett avtal uppstått eller inte och om det därmed ska fullbordas eller ej. Här verkar ni ju båda överens om att det finns ett avtal, men också att du ska få bilen levererad.

Ett avtals ogiltighet enligt avtalslagens (AvtL) regler handlar snarare om avtalet i sig – att hela eller delar (vissa eller enstaka villkor/bestämmelser/klausuler) skulle anses oskäliga. Här är det fråga om svek, ocker eller att man utnyttjat någons trångmål. Dock finns en möjlighet enligt den allmänna jämkningsregeln 36§ AvtL. Enligt avtalslagen krävs ganska mycket för att ett avtal ska förklaras ogiltigt – eftersom avtal mot bakgrund av avtalsprincipen ska hållas.

En annan dimension i problematiken är ju faktiskt vilken typ av modifieringar/ändringar det handlar om. Det är ju skillnad om de valt en exklusiv skinnklädsel istället för den avtalade tygklädseln eller om det handlar om att åtgärda ett fabrikationsfel eller liknande som mer har med säkerheten att göra.

Eftersom det här också är en fråga om ett köp så gäller minst köplagens regler. Köplagen korrelerar med avtalslagen på så sätt att när det gäller själva varan så ska den i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med avtalet (17§ köplagen, KöpL) dvs vad man kommit överens om. Stämmer den inte överens med vad som avtalats föreligger fel och man kan alltså göra vissa felpåföljder gällande t.ex. prisavdrag (30§ KöpL). Som sagt här beror det ju på vad för slags modifiering/ändring det är fråga om och vad som står om detta i avtalet. Kan man inte anse att det handlar om ett "fel" i lagens mening kan man heller inte kräva t.ex. prisavdrag.

Kort kan nämnas att du, om du är konsument, har ett mer omfattande skydd enligt konsumentköplagens bestämmelser t.ex. när det gäller fel i vara.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga Hälsningar

Evelina KarhuRådgivare