Kan jag köpa bostadsrätt som jag inte kommer att bo i?

Hej

Kan jag köpa en lägenhet till min svärmor som är 80 år, men tyvärr inte har pengar att köpa själv, tänkte att ägarandel skulle vara 90% mig och 10 % min svärmor

Fördelen är att jag står med som garant för hyra och jag köper lägenheten till henne.

Detta för att skydda min betalning för lägenheten

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Först och främst, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Så länge bostadsrättsföreningen godkänner detta upplägg finns det inget juridiskt hinder för detta upplägg.

Lycka till!

Allt gott,

Sabrina CuranRådgivare