Kan jag komma undan laglotten?

Jag vill testamentera så mycket som möjligt till UNICEF. Kan man på något sätt komma undan laglotten? Min son har brutit kontakten med mig för ca 10 år sedan så jag tycker inte han är värd något överhuvudtaget.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finns i Ärvdabalken (ÄB), den hittar du här.

Eftersom din son är din bröstarvinge har han enligt lag alltid rätt att få ut sin laglott, vilket utgör hälften av hans arvslott, 7 kap 1 § ÄB. Du kan alltså inte testamentera bort din sons laglott och heller inte skriva in i testamentet att han ska avstå sin laglott. För att få ut sin laglott måste din son emellertid begära jämkning av testamentet inom sex månader från det att han delgivits testamentet, annars går hans rätt till laglotten förlorad, 7 kap 3 § ÄB.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Annie KarlssonRådgivare