FrågaFAMILJERÄTTBodelning17/06/2018

Kan jag i bodelningen göra anspråk på någonting min man tjänar in under betänketiden?

Hej!

Jag och min man har bestämt oss för att skilja oss,vi har skickat in pappren men har barn under 18 år så vi har betänketid i 6 månader. Min fråga är: Har jag rätt till min mans bonus till och med då vi skrev på papprerna eller är det till den tiden då betänketiden går ut.

med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Vid bodelning ska ju makarnas s.k giftorättsgods delas lika mellan makarna. Om inte någon enskild egendom finns hos någon av makarna så ska alltså all makarnas egendom delas lika (med undantag för personlig egendom såsom kläder och arbetsverktyg etc.).

Man utgår dock inte från egendomsförhållandena på den dagen då den faktiska skilsmässan sker, utan den kritiska tidpunkten är istället lagd då "talan om skilsmässa väcktes", dvs när en ansökan om skilsmässa skickas in till tingsrätten. Denna regel hittar du i äktenskapsbalken 9 kap. 2 §.

Eftersom ni fortfarande under betänketiden är gifta (fram till den dagen skilsmässan går igenom) så utgör egentligen allt ni anskaffar under denna period giftorättsgods, men lagstiftaren har här gjort ett undantag från huvudregeln att allt giftorättsgods ska delas upp mellan makarna. Det är i själva verket ena skyddsregel för den ekonomiskt svagare maken som innebär att den ekonomiskt starkare maken inte under betänketiden ska kunna placera sina tillgångar någon annanstans för att inte behöva ge upp dessa.

Eftersom ni skickat in pappren och er betänketid är igång så kommer du alltså inte att kunna hävda rätt till någonting som din man tjänat ihop efter den dagen då ni skickade er skilsmässoansökan och vice versa.

Om din man tjänar in sin bonus efter att ni ansökt om skilsmässa har du alltså inte rätt till hälften av denna.

Jag hoppas att mitt svar varit till hjälp!

Lucas CyrénRådgivare