Kan jag hyra ut min lägenhet fram tills att jag flyttar in?

Hej!

Jag har fått lite förskott på ett arv som jag behöver investera. Jag är 61 idag och kommer inte kunna bo i min nuvarande bostad på landet ju äldre jag blir. Tänkte därför redan nu köpa en praktisk liten lägenhet i stan istället att kunna flytta till så småningom. Men, tills dess, har jag rätt att antingen hyra ut den i andra hand, alternativt som Airbnb?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Enligt svensk lag är det tillåtet att hyra ut sin lägenhet genom andra företag, d.v.s. i andra hand. Det enda egentliga hindret mot andrahandsuthyrning är styrelsen i bostadsrättsföreningen vilka måste ge sitt godkännande enligt 7 kap. 10 § Bostadsrättslagen. Om styrelsen inte ger sitt godkännande kan hyresnämnden godkänna uthyrningen förutsatt att bostadsrättsföreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke, enligt 7:11 § Bostadsrättslagen.

Sammanfattningsvis är det upp till styrelsen om du ska få hyra ut den eller inte. Jag rekommenderar dig att läsa föreningens stadgar eller tala med styrelsen innan köpet.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare