FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/01/2021

Kan jag göra så att mina egna sparpengar inte ingår i en bodelning?

Hej

Om jag har egna sparpengar innan jag blir sambo eller gift, kan jag då på något sätt säkra, att dessa sparpengar inte ska ingå i bodelning vid evt skilsmässa, so att jag har kvar dom avsett?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svarets struktur och tillämpliga lagar
Jag strukturerar mitt svar genom att först besvara på din fråga i enlighet med vad som gäller för äktenskap för att sedan redogöra för hur det ser ut i ett samboförhållande. Tillämpliga lagar är äktenskapsbalken (ÄktB) och sambolagen (SamboL).

Vid skilsmässa ingår giftorättsgods i bodelningen
Vid skilsmässa ska så kallat giftorättsgods ingå i bodelningen (10 kap. 1 § ÄktB). Definitionen av giftorättsgods är all egendom som inte är enskild egendom. Det som inte ingår i bodelningen är alltså det som inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB).

Om du vill att dina sparpengar inte ska ingå i bodelning vid en eventuell skilsmässa, behöver pengarna utgöra enskild egendom. Detta kan du göra genom att upprätta ett äktenskapsförord där det framgår att dina sparpengar utgör enskild egendom (7 kap. 2 § första punkten ÄktB).

Vid upphörande av samboförhållande görs en bodelning av samboegendom på begäran
När man som sambo separerar behöver inte någon bodelning i regel göras. Bodelning får emellertid göras på begäran av någon av samborna (8 § SamboL). Vid en bodelning i ett samboförhållande är det emellertid endast så kallad samboegendom som ingår. Definitionen av samboegendom är gemensam bostad och bohag som införskaffats för gemensamt bruk (2 § SamboL). Detta innebär att dina sparpengar inte ingår i bodelning vid en eventuell separation som sambo.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Anton BlomqvistRådgivare